Fedezd fel a 1360 lóerős high-tech szörnyeteg világát: a szülőföldjén, Németországban ültünk bele az új Mercedes-AMG legkifinomultabb verziójába. Ez a gép nem csupán egy autó, hanem egy igazi technológiai csoda, amely a teljesítmény és a precizitás határa

Brutálisan alacsony légellenállás, elképesztően erős triplamotoros villanyhajtás, ultragyors töltés és megannyi hipermodern technológia. F1-pilóták, Alicia Keys és Martin Garrix társaságában testközelből ismerkedtünk meg a hátsó ablak nélküli négyajtós Concept AMG GT XX sportkupéval, ami jelenleg az abszolút csúcs a Mercedesnél.

A Mercedes aktuális kínálatának legerősebb és leggyorsabb villanyautója az általunk korábban alaposan letesztelt AMG EQS 53, mely nem más, mint az EQS szedán AMG által finomhangolt 761 lóerős sportos csúcsmodellje.

Az AMG, a Mercedes affalterbachi tuningcége eddig még nem mutatott be egy teljesen saját fejlesztésű, tisztán elektromos modellt – egészen mostanáig.

Most pedig itt áll előttünk a Concept AMG GT XX, amely egyértelműen megmutatja, milyen irányba tart a Mercedes-Benz sportos elektromos jövője. Ez az innovatív modell nemcsak a teljesítmény és a dizájn terén jelent új mércét, hanem a csillagos márka jövőbeli sportautóinak izgalmas vízióját is megrajzolja.

Készüljön fel egy izgalmas utazásra! Kérjük, kapcsolja be öveit, mert egy lenyűgöző technológiai show és egy szédítő számháború vár ránk. A Mercedes-AMG központjából, közvetlenül a legújabb csúcsmodell nemzetközi premierjéről jelentkezünk.

A levegő bocsánatot kér.

Háromszáz km/h sebességnél a hajtási energia körülbelül 83%-a a légellenállás leküzdésére megy el. Mivel a vizsgált jármű végsebessége jócskán meghaladja ezt a határt, az aerodinamika szerepe rendkívül lényegessé válik.

Az AMG GT XX légellenállási együtthatója hihetetlenül alacsony, mindössze 0,198, ami figyelembe véve a széles sportgumikat, igazán lenyűgöző teljesítmény. Ezt a mércét nemcsak az autók világában, hanem a természet csodáiban is nehezen lehet túlszárnyalni. Kivéve talán a zuhanórepülésben lévő sólymot vagy a csúcssebességgel úszó delfint, akik valóban a légellenállás mesterei.

Viszonyítási alapként említhetjük, hogy a Mercedes sorozatgyártású járművei közül az EQS rendelkezik a legkisebb légellenállással, ami 0,202. Ezen a téren a vállalaton belül azonban a Vision EQXX a csúcs, amelynek légellenállása csupán 0,17. E modellt nem a sebesség maximalizálására, hanem a hatótáv optimalizálására tervezték, így egyedülálló példányként már kipróbálhattuk.

A sorozatgyártású autók világában jelenleg a BYD YangWang U6 vezeti a rangsort, impresszív 0,195-ös légellenállási együtthatójával. Azonban a Cd érték önmagában nem elég, mivel a légellenállás mértékét nem csupán ez az egy szám határozza meg, hanem a jármű homlokfelülete is jelentős szerepet játszik. Érdemes megemlíteni, hogy a legújabb AMG modellek is kiemelkedő teljesítménnyel bírnak ezen a téren.

Az AMG GT XX lenyűgöző méreteivel, hiszen 5,2 méter hosszú és 1,95 méter széles, a luxusra orientált EQS-hez képest közel 20 centiméterrel alacsonyabb, így igazán sportos és dinamikus megjelenést kölcsönöz neki.

A kilincsek diszkréten süllyesztve lettek kialakítva, míg a külső visszapillantók klasszikus tükörformát öltöttek.

A Mercedes alaposan megvizsgálta a helyzetet, és arra jutott, hogy a kamerás és kijelzős digitális tükrök több energiát igényelnek, mint amennyit a légellenállás csökkentésével nyernek. Arról pedig most inkább ne is essék szó, hogy mennyire praktikusak ezek a megoldások a valós életben.

A hagyományos belső visszapillantó tükör itt nem játszik szerepet, mivel hátsó ablak sincs, amin keresztül visszanézhetnénk. Ennek következtében a hátrafelé nézéshez a hátsó kamera adja az egyedüli lehetőséget, így ennek a képére kell támaszkodnunk.

Dinamikus felnik és azok partnerei

A légellenállás csökkentésére több innovatív megoldás is született, köztük a 21 colos forgácsolt alufelnik, amelyek most először a világon öt aktív elemet kínálnak. Ezek az elemek kizárólag akkor nyílnak meg, amikor a fékek hűtése ezt szükségessé teszi. A felni közepén elhelyezett aktuátor integrált akkumulátorát pedig egy olyan generátor táplálja, amely a kerék forgásának energiáját hasznosítja.

A telepen 200 aeroelem-nyitásához elegendő energia gyűjthető össze, miközben a felniközép Bluetooth kapcsolat révén lép interakcióba az autó központi vezérlésével. Hasonlóan működik, mint ahogyan az AirPods az iPhone-nal összekapcsolódik.

Az ikonikus C111 és a friss Vision One Eleven szellemi örököseként bemutatkozó AMG GT XX nem csupán ötágú felnijeivel és élénk narancssárga fényezésével vonzza a tekinteteket. Szemrevaló dizájnját a széles, világító peremű AMG hűtőrács, a csillagfényes lámpák és a különleges hátsó RGB LED-ek teszik igazán vonzóvá, így nem csoda, hogy valódi tekintetmágnesként funkcionál. A jármű szemből a Maserati MC20-ra emlékeztet, de egyedi részletei révén mégis megállja a helyét a sportautók világában.

A legújabb szuperintelligens fényszórók most először beépített hangszórókkal is büszkélkedhetnek, amelyek hatékonyabban figyelmeztetik a gyalogosokat a kocsi szinte hangtalan közeledésére. Ez a fejlesztés új dimenziót ad a biztonságnak, biztosítva, hogy senki ne maradjon figyelmen kívül a forgalomban.

A legújabb AMG sportos, szintetikus V8-as motorhangja éppen ezekből a külső hangkeltőkből szólal meg, ami szerencsére csak egy opcionális lehetőségként érhető el.

A 700 apró fényforrással ellátott MBUX Fluid Light Panel a két kör alakú, háromszoros hátsó lámpatest között elhelyezkedve lenyűgöző módon képes megjeleníteni bármilyen szöveget, animációt vagy éppen a töltéssel kapcsolatos hasznos információkat. Ez a különleges világítási megoldás nemcsak funkcionalitásával, hanem esztétikumával is magára vonja a figyelmet.

Az MBUX Fluid Light Paint se semmi: elektrolumineszcens technológia révén a fényezés adott területei, esetünkben a küszöbök környéki felületek képesek színes fényt kibocsátani magukból, ily módon jelenítve meg például az AMG logót, vagy a töltési folyamat állapotát.

Hogy áll a helyzet a lelked mélyén? Milyen gondolatok kavarognak benned?

A szögletes kormány a hibrid F1-technikát a közutakra szabadító hipersportkocsiból, a mindössze 275 példányban gyártott AMG One-ból lehet ismerős. A továbbfejlesztett kormányon nyolc LED jelez a sofőr számára különböző a vezetéssel kapcsolatos színkódokat, a mögöttes fülek segítségével a rekuperáció és a motorfék erőssége állítható, és két szatellitgombot is kaptunk.

A 10,25 colos digitális műszeregység mellett, a vezető felé ívelve található egy 14 colos infotainment érintőkijelző, amely új dimenzióba helyezi az autós élményeket. A legfrissebb operációs rendszer, a nemrégiben bemutatott CLA modellben debütáló innovatív MB.OS, felelős a zökkenőmentes működésért és a felhasználói interakciókért.

Az utastér lenyűgöző fekete alapszíne élénk ezüst és narancssárga díszítőelemekkel van feldobva, amelyek igazi prémium érzetet kölcsönöznek. Négy, kiváló oldaltartással rendelkező kagylóülés várja az utasokat, akik a Mercedes innovációjának új mérföldkövével is találkozhatnak: a Labfiber, amely a legendás AMG GT3 versenyautó elhasználódott gumiabroncsaiból, növényi alapú fehérjékből és biopolimerekből készült, egy forradalmi alternatívát kínál a hagyományos bőr helyett.

Érdekes módon a karbonszálas vázra tervezett sofőrülés olyan innovatív, könnyen cserélhető 3D-nyomtatott betéteket kínál, amelyeket a vezető testének 3D-szkenneléséből származó adatok felhasználásával készítenek el. Ezáltal a betétek tökéletesen illeszkednek a sofőr igényeihez és anatómiai sajátosságaihoz, garantálva a maximális kényelmet és támogatást a vezetés során.

Nos, az AMG GT XX-nek ezen a téren semmi oka a feszengésre: a csúcsteljesítménye túllépi az 1 MW-ot, ami körülbelül 1360 lóerőnek felel meg. A kategória másik erősebb képviselője csupán a Xiaomi SU7 Ultra, amely 1548 lóerővel büszkélkedhet.

A gyorsulási teljesítményről egyelőre nincsenek konkrét információink, de várhatóan 0-100 km/h-ra mindössze 2 másodperc körüli idő alatt képes sprintelni. Ezzel a teljesítménnyel szemben, számos versenytárssal ellentétben, a technika folyamatosan megőrzi stabilitását és teljesítményét, még sokszori ismétlés után is. Ami a végsebességet illeti, az köztudott, hogy meghaladja a 360 km/h-t.

Viszonyításként érdemes megemlíteni, hogy az F1 történetében a legnagyobb sebességet Valtteri Bottas érte el 2016-ban Bakuban, amikor autója elérte a lenyűgöző 378 km/h-t.

Ha figyelmen kívül hagyjuk az 1,6 literes F1-motort felvonultató, 1063 lóerős és rendkívül limitált AMG One-t, akkor a V8-as plug-in hibrid AMG GT 63 a legnagyobb teljesítményű sorozatgyártású Mercedes, amely 843 lóerővel büszkélkedhet. Ez a teljesítmény azonban eltörpül az új elektromos szörnyeteg mellett, amely 1,6-szor erősebb, így igazi kihívást jelent a benzinesek világában.

A hatalmas teljesítményt vadonatúj axiális fluxusú villanymotorokkal sikerült elérni. Ezek mágneses fluxusa a forgás tengelyével nem merőlegesen, hanem párhuzamosan áramlik, ami rendkívül kompakt méretet, alacsony tömeget és remek teljesítménysűrűséget tesz lehetővé.

A Mercedes brit cége, a Yasa által kifejlesztett újfajta villanymotor olyan kompakt, hogy szinte elfér egy pizzás dobozban. És ebből a Berlinben 2026-ban sorozatgyártásba kerülő motorból nem egy, nem kettő, hanem kapásból három található a fedélzeten.

Alaphelyzetben mindig a két hátsó motor hajt, az első egység csak akkor kapcsolódik be a hajtásláncba, ha arra az adott helyzetnek megfelelően szükség van.

A Porsche Taycan kétfokozatú automata váltóját a fejlesztők szerint teljesen feleslegesnek tartják.

Henger alakú akkumulátorok, villámgyors töltési élmény!

A 800+ V-os akkumulátor kifejlesztése során a német és brit mérnökök az AMG One és az F1-es versenyautó tapasztalataira támaszkodtak, amelyek révén jelentős tudásra tettek szert.

Az aluházas aksiban a legfrissebb trendeknek megfelelően vékonyka henger alakú cellák találhatók, melyek egyrészt igen magas, cellaszinten 740 Wh/l energiasűrűséggel bírnak, másrészt kiválóan hűthetők. Az olajhűtéses telepben több, mint 3 ezer cella található.

Az NCMA (nikkel, kobalt, mangán, alumínium) összetételű akkumulátorok töltési sebessége szinte vetekszik a benzines autók tankolásának gyorsaságával: mindössze 5 perc alatt 400 kilométernyi üzemeltetési távolság érhető el.

Ezt a rekordgyors, nem kevesebb, mint 850 kW-os (1000 A) DC-töltéssel sikerült elérni. Viszonyításképp, az új elektromos CLA maximum 320, az első debreceni BMW-ként jegyzett és általunk titokban már vezetett Neue Klasse BMW pedig legfeljebb 400 kW-ot képes felvenni.

Ráadásul mindezt normál CCS kábellel hozza a Mercedes, és azt állítja, hogy a 850 kW-os csúcstempó a töltési folyamat igen széles tartományában elérhető.

Más kérdés, hogy egyelőre még 400 kW-os töltőpontból is csak 1500 található Európában, a 850 kW-os töltőt pedig egyelőre még csak prototípus formájában tudja prezentálni az Alpitronic.

Kinek van szüksége mindezekre?

A vadonatúj AMG.EA platformra épülő AMG GT XX egyelőre még csak egy technológiai erődemonstrációnak beillő koncepcióautó, de nincs túl messze attól, hogy enyhén módosított formában hamarosan sorozatgyártásba kerüljön.

Olyannyira, hogy a gyárudvaron megannyi álcázófóliás prototípus példányt láttunk, és az AMG munkatársait abszolút nem zavarta, hogy ezeket az autókat nagy hévvel fotózzuk.

Egy ilyen 1360 lóerős, leírhatatlanul gyors és valószínűleg méregdrága közúti szörnyeteg létezését nehéz racionális érvekkel igazolni, ám cikkünk főszereplőjét érdemes egy high-tech varázslóhelynek tekinteni. Ennek a különleges gépezetnek a számtalan innovációja a nem is olyan távoli jövőben biztosan be fog épülni az emberi léptékű Mercedesekbe, formálva ezzel a járművek világát.

Nem mellesleg jó látni, hogy az európai autógyártók kezdenek végre felébredni, és lassacskán megmutatják, hogy nemcsak hagyományos hajtáslánc, hanem lokálisan zéró emisszió fronton is ott tudnak lenni a szeren.

Az innovációs rakéták végre beindultak, és már régóta itt volt az ideje! A petrolhead közönség számára pedig örömhír, hogy a Mercedes portfóliójában a futurisztikus, ám kissé mesterséges érzetet keltő elektromos autók mellett a V8-as modellek is még jó ideig velünk maradnak.

Related posts