A hamburgerező, amely az egész ország figyelmét felkeltette: hogyan vált a Billog a bántalmazott nők menedékhelyévé? | szmo.hu

A háború kitörését követően az ukrán határon több akciót is szerveztek, és a kirúgott tanárok mellett is kiálltak, ám egyik esemény sem váltott ki akkora visszhangot, mint annak a fiatal lánynak a története, aki az étterem itallapján található titkos koktéllal kérte a segítséget. E témában Szilágyi Lászlóval, a Billog társtulajdonosával folytattunk beszélgetést.

"Figyelj, ezt a pénzt elköthetném nyaralásokra vagy reklámokra, de én inkább újra befektetem, hogy még több társadalmi ügyet támogathassunk."

"Nincs vendéglátós háttér a hátam mögött, hiszen nemzetközi marketing szakirányon tanultam. Jelenlegi munkahelyemen, ahol tevékenykedem, kifejezetten a marketing és kommunikáció területén mélyedek el" - meséli Szilágyi László, miközben éppen egy falatot majszol az AngelBurgerből, amely két segélyszervezetet is támogat. Mellette pedig egy ízletes vegetáriánus tányérra összpontosít.

Kiderül az is, hogy utóbbi direkt miatta került rá az étlapra, mivel szinte soha nem eszik húst - az egyetlen kivétel, amikor egy új burgert vezetnek be: abból mindig megkóstol egyetlen falatot, hogy képben legyen, de annál többet akkor sem.

A Billog története Kőbányán vette kezdetét öt évvel ezelőtt, amikor László cégcsoportja egy impozáns rendezvényközpontot álmodott meg. A tulajdonostársa pedig egy nagyszerű ötlettel állt elő: miért ne valósítanánk meg mellette egy hangulatos vendéglátóhelyet is?

A vendéglátás terén nem rendelkezett korábbi tapasztalatokkal, így internetes hirdetés segítségével keresett séfet, akivel együtt dolgozhat. A séf ötlete az volt, hogy burgereik alapjául bölényhúst használjanak, hiszen ez a különleges hús sokkal ritkább, mint a szinte mindenhol elérhető angus marha. Emellett fontos szempontként merült fel, hogy bár az alapanyag magyar, mégis magában hordoz egy vadnyugati romantikát, amely különleges hangulatot ad az étkezéseknek.

Addig is, amíg az étterem véglegesen megnyitotta kapuit, egy mobil étkezde, azaz food truck formájában indították el az üzletet. Bár az árak viszonylag magasnak számítottak, a vendégek körében mégis gyorsan népszerűségre tettek szert, még akkor is, amikor a Covid miatti lezárások éppen ebben az időszakban léptek életbe. Az elvitelre rendelés iránti kereslet folyamatosan nőtt, és egyre többen fedezték fel az ízletes kínálatukat.

Bár már az első évben is voltak jótékonysági akcióik (például az adventi időszakban ingyen pecsenyezsíros kenyeret osztottak), ekkor még nem dőlt el, hogy ennyire erős lesz a társadalmi felelősségvállalásuk.

Ahhoz, hogy elinduljon a későbbiekben bekövetkező "lavina", egy véletlen esemény is szükségeltetett: hatalmas visszhangot keltett, amikor a Szentendrei úton megállt egy mentőautó, és valaki, aki a szemközti panelházban lakott, levideózta, ahogyan a mentősök hamburgert fogyasztanak. Ezt követően feljelentette őket a Mentőszolgálatnál, kérdőre vonva, hogy miért étkeznek munkaidőben. Az eset nem maradt észrevétlen, az OMSZ pedig megosztotta a történetet a Facebook-oldalán, ami után szinte az összes jelentős magyar médiának híre ment.

"Egyszer csak megérkezett hozzám a hír, és hát, őszintén szólva, nagyon felidegesített. Elhatároztam, hogy hamburgerezőként aktívan részt veszek ebben a helyzetben, így megalkottuk a Mentőburgert. Az első hónapban ingyen kínáltuk a mentősöknek, azóta pedig kedvezményesen vásárolhatják meg, ráadásul a kávét továbbra is ajándékba adjuk hozzá."

A következő jelentős akciójukra az orosz-ukrán háború kitörését követően került sor: egy teljes hetet töltöttek az ukrán határon, ahol a menekülőknek ételt biztosítottak. Ezt a kezdeményezést még nem hirdették nagy dobra, azonban a törzsvevőik közül többen értesültek róla, és néhány nap leforgása alatt több mint 1 millió forintnyi adományt gyűjtöttek össze. Végül odáig jutottak, hogy a food truck mellett egy külön teherautót is bérelniük kellett, hogy minden adományt célba juttathassanak.

"Életem meghatározó élménye volt, brutális lélekpofonokat kaptunk, de nagyon sok szeretetet is. Google fordítóval csináltam ukrán nyelvű feliratokat, hogy ingyen van az étel, nyugodtan egyenek vagy vigyenek belőle magukkal. De nemcsak a menekülteket etettük meg, hanem mindenki mást is, aki éhes volt. És sajnos azt kell mondjam, hogy ott Szabolcsban a helybéli önkéntesek sokszor éhesebbek voltak a menekülőknél."

A következő, jelentős visszhangot kiváltó akció a Palyaburger volt, amely 2022 októberében robbant be a köztudatba. Az ihletadó figura Palya Tamás, a Kölcsey Ferenc Gimnázium egykori tanára, aki a polgári engedetlenségben való részvételéért veszítette el állását. Ő volt az első a sorban, akit a rendszer büntetett, és nem sokkal ezután négy kollégáját is elbocsátották. Az akció nem csupán a diákok figyelmét keltette fel, hanem szélesebb társadalmi diskurzust is elindított a tanárok jogairól és a szólásszabadságról.

"Ez a példastatuálás számomra rendkívül igazságtalannak tűnt, és magánszemélyként mélyen felkavart, ezért úgy döntöttem, hogy kezdeményezem, hogy a kirúgott tanárok ingyen étkezzenek a Billogban."

A felhívás már önmagában is jelentős médiavisszhangot generált, de ezt tovább fokozta az a tény, hogy valaki bejelentette őket a fogyasztóvédelmi hatóságnál. Az illető azt állította, hogy igazságtalan megkülönböztetés, hogy a tanárok ingyen hamburgert kapnak, míg ő nem részesülhet ebben az előnyben. Ennek következtében az akció még szélesebb közönséghez jutott el, és ezzel együtt a Billog népszerűsége is ugrásszerűen megnövekedett.

"Bár eleinte volt köztünk vita abban, hogy titokban vagy a nyilvánosság előtt segítsünk, én amellett voltam, hogy hangosan csináljuk. Nem azért, hogy jó fejnek mutassuk magunkat, egyszerúen amiatt, mert ha csöndben segítünk, akkor nem adjuk meg a lehetőséget arra, hogy a vendégeink is beszálljanak."

Ezért a stratégiájuk az lett, hogy minden tevékenységet hangosan végeznek, így irányítva a figyelmet az adott ügyre.

Idén nyáron, amikor László a napfényes Agárdi strandon sétált, váratlan hírrel találkozott: leégett egy hamburgeres-lángosos büfé. Ráadásul a tulajdonos, aki a finom falatokért felelős, a tűzben még a kezét is megsérítette. Lászlóban azonnal felmerült a vágy, hogy segítséget nyújtson neki, és elhatározta, hogy nem hagyja magára a bajbajutottat.

Ezt az embert nem ismertem személyesen, csupán annyit tudtam róla, hogy a büféje leégett, de már ez is elég indok volt ahhoz, hogy segítsek. Felajánlottam neki, hogy holnap elmegyünk az egyik food truckkal, és az egész nyári szezonra ingyen és bérmentve kölcsönadjuk neki. Sajnos, nem tudta elfogadni a segítséget, mivel a sérült keze miatt hetekig nem tudott volna dolgozni. Ennek ellenére létrehoztuk a Főnix Burgert, és az eladásokból 500 forintot félretettünk neki, amiből végül egy kézzelfogható támogatást tudtunk biztosítani.

Nemrégiben egy különleges kezdeményezés indult el, amely lehetővé teszi a vendégek számára, hogy ne csak saját maguknak, hanem másoknak is előre kifizessenek különféle termékeket. Ezeket a jótékony blokkokat egy jól látható táblán helyezik el a vendégtérben. Akik éppen nincsenek anyagilag eleresztve, bátran válogathatnak a felajánlott lehetőségek közül, és a pultnál leadva a választásukat, azonnal megkapják a kívánt ételt vagy italt. Bár a tábla mindössze néhány napja került ki, már most is tele van a szívhez szóló ajánlatokkal.

A Pride melletti kiállás sem volt kérdéses számukra, ráadásul még azelőtt eldöntötték, hogy Orbán Viktor az évértékelőjén először fenyegetőzött a betiltással.

Felfigyeltem egy cikkre az interneten, amely szerint a McDonald's, a Burger King és a Coca-Cola visszavonul a Pride támogatásából. Ez számomra nagyon csalódást keltő hír, még akkor is, ha nem tartozom a LMBTQ+ közösséghez, és soha nem vettem részt a Pride felvonuláson. Úgy döntöttem, hogy ha ők politikai okokból elhúzódnak, akkor én a Billogot választom, és támogatni fogom őket a helyükön.

Végül ők voltak az egyetlen vállalat, aki bátran vállalta a kockázatokat, és részt vett a felvonuláson. Rajtuk kívül csupán pártok és civil szervezetek képviselői jelentek meg. "Megállapodtam a többiekkel, hogy ha eljárás indul, én vállalom a börtönt" - meséli László. Természetesen itt is különleges Pride burgerekkel készültek, de alaposan alábecsülték az érdeklődést: a 300 darab gyakorlatilag pillanatok alatt elfogyott.

A bántalmazott nők támogatása egy különös újságcikk hatására vált fontos számomra. Olvastam egy történetet, amelyben egy fiatal lány a nemzetközi segélykérő jelet használta egy benzinkúton, és így menekült meg a veszélyből. Bevallom, elöntött a szégyen: ha hasonló helyzetbe kerültünk volna, valószínűleg fogalmunk sem lett volna arról, hogyan segíthetünk. Ekkor elkezdtem kutatni, hogy mit is jelent ez a jel, és úgy döntöttünk, hogy tájékoztatót helyezünk el a női mosdóban, valamint elkezdjük népszerűsíteni a vevőink körében.

Bár a bevezetése óta többen felfigyeltek már az AngelShotra, László szerint a szituációból azonnal látni lehet, komoly-e a segélykérés.

"Volt olyan például, amikor valaki a burger mellé ki akart kérni öt AngelShotot, mondván hogy ez annyira olcsó. Ha egyértelműen látszik, hogy a jelenlévők közül senki nincs bajban, akkor el szoktuk magyarázni, mi is ez pontosan."

Eddig mindössze egy olyan éles helyzet történt, amelyről mi is beszámoltunk: egy édesanya a XV. kerületi buszmegállóban észlelte, hogy egy fiatal lányt bántalmaznak. Azonnal cselekedett, szembeszállt a támadóval, majd a lánnyal együtt felszálltak egy éppen érkező buszra, és a Parlament közelében található Billog étteremig utaztak. Itt az anya kérte, hogy készítsenek el neki egy AngelShotot. A személyzet számára egyértelmű volt, hogy a helyzet komoly, és azonnal reagáltak a kérésre.

László elmondása szerint kezdetben ők maguk is meglepődtek az események alakulásán. A koktél valódi célja ugyanis az lenne, hogy lehetőséget adjon a bántalmazottaknak arra, hogy diszkréten kérjenek segítséget, ha véletlenül a bántalmazójuk társaságában lépnek be egy vendéglátóhelyre. Azonban ebben az esetben a bántalmazó nem is volt jelen, a lány megmentője kérte ki a koktélt, miután fél várost beutazott érte.

Emellett közrejátszott még az is, hogy a bántalmazott lány kimondottan arra kérte, vigye őt minél messzebbre. Így annyira már nem is furcsa, miért nem a legközelebbi kávézóba mentek be. Rendőrt pedig szintén a lány kérésére nem hívott, mivel azt mondta neki, hogy múlt hónapban egyszer már próbálkozott ezzel, ki is jöttek a rendőrök, de nem történt semmi. Emiatt már nem bízott bennük.

Az esetről beszámoló Facebook-poszt azóta már közel 75 ezer reakciónál és 11 ezer megosztásnál jár, a összes megtekintése pedig 6 millió körül van. Ekkora visszhangra még László sem számított: azóta szó szerint egymás után adja az interjúkat, gyakorlatilag az összes online portálon és híradóban téma volt a sikeres mentőakció.

A sors furcsa fintora, hogy mindez alig néhány nappal azután zajlott le, hogy Répássy Róbert igazságügyi államtitkár éles szavakkal bírálta őket. Mint mondta, "ha valaki nem szeretné, hogy egy hamburgerező pultosa vagy Szabó Tímea nyújtson segítséget, akkor inkább az áldozatsegítőkhöz kellene fordulnia, akiknek ez a szakmájuk."

Az összetűzés végül happy enddel zárult: Répássy elfogadta a meghívást és az Áldozatsegitő Központokért felelős Király Nórával ellátogatott a Billogba, ahol László szerint építő beszélgetést folytattak. Ez volt egyébként az első eset, hogy egy őket bíráló kormánypárti politikus járt náluk. Azóta az Áldozatsegítő Központok elérhetősége is kikerült a női mosdóba.

Az AngelShotos ügye óta a Billog körüli helyzet drámaian megváltozott: számos civil szervezet kereste meg őket együttműködési lehetőségekkel, míg bántalmazott nők áradtak a képeikkel és a szívszorító történeteikkel, amelyekben megosztják, hogyan szenvedtek el bántalmazást vagy hogyan használták ki őket.

Sajnálom, de más választ nem tudok adni, mint hogy köszönetet mondok, és megosztom a segélyszolgálatok elérhetőségét. Mi egy hamburgerező vagyunk, szóval, ha éhes vagy, szívesen látunk! De ha félelmeid vannak, kérlek, fordulj szakemberhez. Én nem szeretnék pszichológusként fellépni, mert ez az egész helyzet engem is megvisel.

Az utóbbi két hét során a forgalmuk kétszeresére emelkedett, ami jelentős növekedést jelent. A vásárlók többsége az AngelBurger népszerűségét választotta, ennek következtében a segélyszervezeteknek juttatott támogatás is arányosan nőtt. Ahogy a bevételek gyarapodnak, úgy a lehetőség is bővül arra, hogy még több forrást fordítsanak az általuk támogatott ügyekre.

Számtalan ambícióval rendelkeznek, és nem zárható ki, hogy a jövőben saját alapítványt is alapítanak. A legnagyobb kihívást azonban László ideje jelenti: a Billog mellett más projektekkel is foglalkozik, miközben négy gyermek édesapja is.

Jelenlegi céljuk, hogy az AngelShot koktél minél szélesebb körben megjelenjen a hazai vendéglátóhelyek itallapján, kiegészítve a segélykérő kézjel részletes leírásával is. Érdekes módon, az egyik legfrissebb megkeresés a malajziai Borneóról érkezett: egy ott élő magyar nő, aki a dzsungel mélyén üzemeltet egy kis büfét, arra készül, hogy elindítsa a kampányt. De nemcsak ő, hanem győri és debreceni vendéglátóhelyek is jelezték hasonló szándékukat, sőt, egy nagy sportszeráruház is érdeklődést mutatott az ügy iránt.

Related posts