Az Ügyfélkapu szolgáltatásának nyitva tartása csupán két hónapig áll rendelkezésre, utána pedig új lehetőségek várnak ránk. Érdemes felkészülni a változásokra!
A Digitális Állampolgárság Program keretein belül az Ügyfélkapu+ működése várhatóan 2025. december 31-ig terjed majd.
A jövőbeni tervek szerint a klasszikus Ügyfélkapu-rendszer 2025. január 16-án megszűnik. Az ügyintézéshez a hagyományosan használt felhasználónév és jelszó már nem lesz elegendő. A fiókhoz való hozzáféréshez kötelező lesz a kétfaktoros azonosítás alkalmazása. Ehhez először regisztrálni kell az Ügyfélkapu + applikációban, ahol a magyar állampolgárok számára az online ügyintézési lehetőségek változatlanul elérhetők maradnak.
Az utóbbi évek során egyre inkább megszokhattuk, hogy a legkülönfélébb ügyintézési folyamatokat már nem szükséges személyesen, a kijelölt kormányablaknál lebonyolítani. A hosszú sorban állás helyett ma már kényelmesen, online módon is hozzáférhetünk ezekhez a szolgáltatásokhoz. Az ügyintézéshez az Ügyfélkapu biztosít belépési lehetőséget, amely mint egy hitelesítési rendszer működik, garantálva adataink védelmét. Korábban az Ügyfélkapu-regisztráció kizárólag személyesen volt lehetséges, ami a felhasználók számára egy extra biztonsági réteget kínált – állítja a Pénzcentrum az átjelentkezésről szóló cikkében.
A személyes jelenlétre már nem feltétlenül van szükség. Az eSzemélyi használatával lehetőség van elektronikus regisztrációra is. Januártól azonban a régi rendszernek vége, és új belépési módok lépnek érvénybe és az ügyintézési felületekhez. A legfontosabb változás, hogy a már 2022 óta működő, ezért bejáratott, kétfaktoros hitelesítést kínáló Ügyfélkapu+ váltja fel a hagyományos rendszert. Ezzel párhuzamosan idén szeptemberben elindult a Digitális Állampolgárság Program, de a kettő nem ugyanaz.
A Digitális Állampolgárság (DÁP) koncepciója még mindig sokak számára ismeretlen terület, és az új technológiák iránti bizalmatlanság miatt érthető módon felháborodást keltett, amikor olyan értesülések láttak napvilágot, miszerint a jövőben csupán a DÁP vagy a személyes ügyintézés marad lehetőség az Ügyfélkapu inaktiválása után – hívja fel a figyelmet a Pénzcentrum. Az tény, hogy az Ügyfélkapu felülete már most is sürgeti a felhasználókat: "Váltson Ügyfélkapu+-ra vagy a DÁP mobilalkalmazásra!"
A Személyre Szabott Ügyintézési Felületet (SZÜF) két hónap múlva már csak az Ügyfélkapu+ vagy a DÁP mobilalkalmazás használatával érhetjük el. Az átállás nem zárja el az online ügyintézés lehetőségét azoktól sem, akik nem regisztrálnak a DÁP rendszerébe. Számukra az Ügyfélkapu+ továbbra is nyújt hozzáférést. Akik viszont már használják a DÁP mobilalkalmazást, egyszerűsíthetik életüket, mivel ezen keresztül minden ügyintézési folyamatot egy helyen kezelhetnek.
Ha valaki még nem szándékozik belépni a DÁP-ba, érdemes az Ügyfélkapu+ alkalmazásba való átregisztrációt január 15. előtt elintéznie. Ezt követően már csupán a Digitális Állampolgárság Programra lehet regisztrálni. A kormány tervei szerint az Ügyfélkapu+ szolgáltatás 2025. december 31-ig lesz elérhető, viszont a Digitális Állampolgárság Program a jövőben is működni fog. Ezért hasznos lehet átnézni a regisztrációval kapcsolatos tudnivalókat is - figyelmeztet a Pénzcentrum.
A Digitális Állampolgárság Programmal kapcsolatosan a TECHEXPO csütörtöki rendezvényén számos izgalmas előadás várja az érdeklődőket.