Fényes sportesemény a láthatáron: itt az 59. Super Bowl!

Vasárnap este, magyar idő szerint hétfőn hajnalban játsszák New Orleans-ban a tojáslabdás profi amerikafutball liga, az NFL döntőjét, amely jó ideje már nemcsak az amerikai, hanem az európai sportkedvelők számára is az aktuális év egyik leginkább várt eseménye.
Az NFL és a Super Bowl jelentősége az amerikai kultúrában szinte felmérhetetlen. 2023-ban a legnézettebb tévéműsorok listájának 93 helyét amerikaifutball-közvetítések foglalták el az Egyesült Államokban, ami jól tükrözi a sportág népszerűségét. Érdemes megjegyezni, hogy a tavalyi év során rendezett egynapos sportesemények közül – az olimpiai játékokat nem számolva – a labdarúgó Bajnokok Ligája döntője után a Super Bowl vonzotta a második legnagyobb nézőszámot, hiszen világszerte több mint 123 millió ember követte figyelemmel a meccset. A Kansas City Chiefs és a San Francisco 49ers összecsapását közel hétszer annyian nézték, mint az NBA 2024-es döntőjét, amely szintén óriási népszerűségnek örvend az Egyesült Államokban. Ez a számadat jól mutatja, hogy az amerikaifutball nem csupán egy sportág, hanem egy nemzeti ünnep, amely összehozza az embereket, és hatalmas közösségi élményt teremt.
Ezt mérlegre téve nem csoda, hogy a tévéreklámokért kifizetett díjak átlagember számára gyakorlatilag értelmezhetetlenek: egy félperces reklámspot tavaly 7 millió dollárba, magyar pénzre átváltva körülbelül 2 és fél milliárd forintba került, és a Super Bowl-t közvetítő tévétársaság nyilván idén sem "gombokért" értékesítette a reklámidőt, amiből pedig van bőven, mert a sportág természetéből adódóan rengeteget áll a játék. (Erről mondták a labdarúgáson szocializálódott európai nézők régebben, hogy nem szeretik a sok holtidőt, míg az amerikaiak éppen az ellenkezőjét: azaz, azért szeretik az amerikaifutballt, mert egy-egy drive, azaz támadássorozat alatt is van idejük megbeszélni a látottakat, míg az európai fociban erre nincs lehetőség.)
A korábbi adatok tükrében nem meglepő, hogy a legjobban kereső sportolók 2023-as Forbes-listáján a Baltimore Ravens sztárirányítója, Lamar Jackson a figyelemre méltó tizedik helyet foglalja el. A 28 éves tehetség tavaly közel 100 millió dollárral gazdagodott, és ha figyelembe vesszük, hogy jövedelme szoros összhangban áll a klubtól kapott bérével, világossá válik, hogy csupán két sportoló, Cristiano Ronaldo (200 millió dollár) és Karim Benzema (100 millió dollár) kapott tőle nagyobb összeget Szaúd-Arábiában. Érdekes, hogy a reklám- és egyéb bevételek figyelembevételével még a golfozó John Ram is megelőzte Jackson-t, hiszen ő 198 millió dollárt keresett, míg Lamar jövedelme 98,5 millió dollárra rúgott.
Az ötvenes listán egyébként 11 amerikaifutballista van, az idei NFL-döntő egyik résztvevője, az előző két évben Super Bowl-győztes Kansas City Chiefs irányítója, Patrick Mahomes a 15. (84,4 millió dolláros kereset), csapattársa, Chris Jones pedig a 36. (54,1 millió dollár).
Az NFL, akárcsak az Egyesült Államok más jelentős sportágai, mint a baseball (MLB), kosárlabda (NBA) és jégkorong (NHL), egyedi struktúrája révén lehetővé teszi, hogy a legkiválóbb játékosokat bőségesen meg tudják jutalmazni. Ennek alapját a franchise-rendszer adja, amely stabilitást biztosít, míg a draft rendszer segít fenntartani az erőegyensúlyt és a versenyszellem izgalmát, így a sporteredmények mindig kiszámíthatatlanok maradnak.
Az NFL iránti érdeklődés Magyarországon a sporttelevíziók létrejötte után kezdődött rendszeres tévéközvetítéseknek köszönhetően ugrott meg. Ugyanez történt más európai országokban, például Görögországban is.
A televíziós bevételek terén a tulajdonosoknak nem kell aggodalmaskodniuk, azonban az NFL vezetése nem dőlhet hátra az eddigi sikerek tükrében. A sportág globális népszerűsítése és a bevételek további növelése érdekében már jó néhány éve különleges lépéseket tesznek: az alapszakasz egyes mérkőzéseit Európába helyezik át. Ennek keretében már zajlottak – és idén is terveznek – NFL-mérkőzések Angliában, Londonban, valamint Németországban, ahol körülbelül 20 millió lelkes NFL-szurkoló él, ahogyan azt Roger Goodell, az NFL első számú vezetője is hangsúlyozta.
Jonas Froch, a Kölni Egyetem Közgazdasági Tanszékének sportközgazdásza, hangsúlyozza, hogy az NFL globális piaci stratégiája célul tűzte ki a márka nemzetközi terjeszkedését, különös figyelmet fordítva a stratégiai partnerségekre. Németországot kiemelt célpiacként azonosították, ami a müncheni (2022, 2024) és frankfurti (2023) mérkőzések megrendezésében is tükröződik. A tervezett események iránti óriási érdeklődés megerősítette a döntés helyességét, hiszen a jegyek iránti kereslet drámaian túllépte a rendelkezésre álló helyek számát.
A rendező városoknak viszont nagyon sokat kell költeniük egy NFL-találkozó megrendezésére. De miért éri ez meg nekik?
A tanulmány becslése szerint Frankfurt a fentieken túl további 8 millió euró forgalmi adóbevételhez jutott, az anyagi hasznon felül pedig mindkét város azt reméli, hogy javítja hosszú távú imázsát, és vonzó turisztikai célpontként pozicionálja magát.
Ebből a nézőpontból nézve figyelemreméltó, hogy Frankfurtban, amely nem éppen a klasszikus turisztikai célpontok közé tartozik, a jegytulajdonosok mindössze körülbelül 2%-a volt helyi lakos. Ez azt jelenti, hogy a mérkőzésekkel kapcsolatos költségeik – amennyiben a kiszorítási és helyettesítési hatások elhanyagolhatóak – a város számára nettó exportbevételnek számítanak.
Nem mellékes az sem, hogy a németországi mérkőzéseket turisztikai holtszezonban - amikor a szállodák kihasználtsága jellemzően alacsonyabb - rendezték, ezek után Frankfurt és München is megnövekedett szállásfoglalásról számolt be az előző évek azonos hónapjaihoz képest.
A várható gazdasági hasznot figyelembe véve, nem meglepő, hogy az utóbbi években jelentős növekedés tapasztalható az NFL-mérkőzések iránti érdeklődésben Európában. Idén új helyszínek, Berlin és Madrid, lépnek a reflektorfénybe. Franciaországban is lenne igény hasonló eseményekre, annak ellenére, hogy az amerikai futballhoz hasonló rögbi sportágnak mély gyökerei vannak az országban.
Sergueï Doubine, az Euronews francia szerkesztőségének vezetője szerint egy friss tanulmány rámutatott, hogy 2017 óta a franciaországi sportközvetítések során a Super Bowl idején folyamatosan rekordnézettséget tapasztalnak. Az NFL-mérkőzéseket a BeIN Sport csatorna közvetíti, mely vasárnap esténként szeptembertől januárig kínálja a szurkolóknak a lehetőséget, hogy egy időben kilenc izgalmas meccset kövessenek 19 órától, majd ezt követően 22:25-től további öt mérkőzést is megtekinthetnek. 2020-tól kezdődően pedig az NFL a francia ingyenes sportcsatorna, a L'Equipe TV programjában is elérhetővé vált.
A közvetítések iránti érdeklődés folyamatosan növekszik a hirdetők körében, hiszen a francia NFL-rajongók 54,5%-a a 25-34 éves korosztályba tartozik. Például három évvel ezelőtt, amikor a Los Angeles Rams 16-7-re győzött a Cincinnati Bengals ellen, Franciaországban 421 000 néző követte figyelemmel a Super Bowlt. A késői időeltolódás ellenére a 25-49 éves korosztályban 26,7%-os közönségarányt regisztráltak.
Párizsnak tehát még türelmesen kell várakoznia arra, amit München és Frankfurt már sikeresen megvalósított. Ezek a városok képesek voltak maximálisan kihasználni a meglévő közlekedési hálózatukat és sportlétesítményeiket, mint például a Deutsche Bank Parkot és az Allianz Arenát. Ugyanakkor, ahogy Jonas Froch is hangsúlyozza, a jelentős gazdasági előnyök ígérete mellett érdemes óvatosan lépkedni.
Németország gazdasági szempontjai mellett az NFL hatásai is egyre inkább érezhetők az országban. A Bundesligában, hasonlóan más európai labdarúgó-bajnokságokhoz, már néhány éve alkalmazzák a videóasszisztens-rendszert (VAR), amely lehetővé teszi a vitatott vagy nehezen értékelhető szituációk újranézését – ez az NFL-ben már hosszú ideje bevett gyakorlat. Azonban a németek igazi úttörőknek számítanak azzal, hogy elkezdték a játékvezetők kihangosításának tesztelését a bajnokság keretein belül. Ez azt jelenti, hogy a bírók bizonyos esetekben röviden tájékoztatják a közönséget arról, milyen indokok alapján hozták meg döntéseiket.
A németek mellett, ahogy azt eddigi példák is mutatják, Anglia, Spanyolország és Franciaország is felfedezte már magának az NFL izgalmait. Érdekes módon azonban Olaszország, amely szintén gazdag futballhagyományokban és hasonló gazdasági potenciállal rendelkezik, eddig még nem tapasztalta meg ezt a jelenséget.
Az NFL természetesen az olaszok lelkesedése nélkül is virágzik, amit nagymértékben fokoz a félidős showk varázslata. Idén Kendrick Lamar lép színpadra, aki nemrégiben öt Grammy-díjat zsebelt be – érdemes megemlíteni, hogy a rapper már a 2022-es Super Bowl-on is meghódította a közönséget. Ezzel a fellépéssel a híres előadók sorába áll be, mint például Ella Fitzgerald, Gloria Estefan, Michael Jackson, Diana Ross, Stevie Wonder, Phil Collins, Janet Jackson, Paul McCartney, a Rolling Stones, Beyoncé, Coldplay, Lady Gaga, Shakira és Jennifer Lopez, hogy csak néhányat említsünk – a lista igazán lenyűgöző és még hosszasan folytatható.
A tavalyi évhez hasonlóan idén is a Super Bowl látható Magyarországon azon a kereskedelmi tévécsatornán, amely nemrégiben bejelentette, hogy 2029-ig biztosította a közvetítési jogokat az NFL számára. A 59. Super Bowl mérkőzésén a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles feszül egymásnak, amely felidézi a két évvel ezelőtti izgalmakat. A Chiefs, miután az előző két döntőt megnyerte, most arra törekszik, hogy történelmet írjon, és első csapatként zsebelje be a trófeát háromszor egymás után.