Magyar pilóták számára csúcstechnológiás berendezéseket biztosítanak, és egy új flottát várnak Kecskemétre.

Az első magyar pilóták sikeresen zárták le kiképzésüket az L-39 Skyfox katonai kiképző- és könnyű harci repülőgépen, amely a neves cseh Aero Vodochody gyártócég munkájának eredményeként jött létre. A repülőgépgyártó legfrissebb közleménye szerint az első példányok átadása már a közeljövőben esedékes.
Az AERO Vodochody, a magyar tulajdonban lévő cseh repülőgépgyár, örömmel jelentette be, hogy az első magyar pilóták sikeresen befejezték az Aero L-39 Skyfox taktikai kiképző repülőgépen történő képzésüket. A cég közleménye hangsúlyozza, hogy ez a fontos mérföldkő nem csupán a pilóták fejlődését jelzi, hanem egy újabb lépést is a magyar légierő és az Aero közötti stratégiai együttműködés megerősítésében. A sikeres kiképzés előkészíti a terepet az első repülőgépek átadására, amelyre várhatóan nemsokára sor kerül.
A magyar légierő pilótáinak képzése egy alapos elméleti alapozással indult, amely során a tanulók megismerték a mentőfelszerelések használatát és működését. Az elméleti képzés sikeres teljesítése után következett a gyakorlati szakasz, ahol a pilóták éjszakai repüléseken és más, a kiképzési és taktikai rendszer (VTS) keretében végrehajtott műveleteken vehettek részt. Ezt követően a program csoportos és taktikai repülésekkel folytatódott, amely során a résztvevők a csapatmunkát és a koordinációt gyakorolták a légterekben.
"Ez egy kihívásokkal teli, összetett program volt, amelyet a pilóták professzionális hozzáállással teljesítettek. Nemcsak magas szintű képességeiket, hanem az Aero által nyújtott képzés minőségét is bizonyították" - mondta Petr Doubek, az Aero minősített képzési szervezet (ATO) igazgatója.
A cég tájékoztatása szerint az L-39 Skyfox egy teljesen új, multifunkcionális, modern platform, amely többféle feladatot is képes ellátni, a pilótaoktatástól a könnyű harci és felderítési küldetésekig. "A Skyfox a kategóriájában a leghatékonyabb repülőgép, nyugati és keleti konfigurációban is kapható, és megfelel az EU és a NATO előírásainak" - tették hozzá, megjegyezve, hogy a gép alkalmas a 4. és 5. generációs pilótaképzés minden szakaszára, felderítési és könnyű harci feladatokra is.
A gyártó közölte, hogy az első L-39 Skyfox repülőgép átadása a magyar légierőnek rövid időn belül megtörténhet, a pontos dátumot a végső előkészületek befejezésétől függően határozzák meg.
Magyarország a közelmúltban csatlakozhat Vietnam és Csehország sorához, mint az Aero modern taktikai kiképző repülőgépének legújabb felhasználója.
- kiemelték.
Magyarország 2022 márciusában összesen tizenkét darab új L-39 Skyfox gépet rendelt a légierőnek - nyolcat kiképző, négyet felderítő kategóriában - , az eredeti tervek szerint 2024-ben kellett volna átvenni az első négy, a kifejlesztéskor még L-39NG-nek nevezett gépet. Magyarország közös megegyezéssel az első kettő, 7017-es és 7018-as sorozatszámú gépek kezdeti üzemeltetését a cseh LOM Praha cégre hagyta, itt is kezdődött meg a magyar pilóták kiképzése. Ezzel lehetőség nyílt a kecskeméti légibázis előkészítésére a gépek fogadására.