A brit versenyfelügyelet a Google-t veszi célba, mivel aggályosnak tartja, hogy a vállalat esetleg visszaél a domináns pozíciójával a piacon.

Az Egyesült Királyságban a felhasználók körülbelül 90 százaléka a Google keresőjét választja, amikor online információt keres. A versenyhatóság most azt vizsgálja, hogy a Google dominanciája miként befolyásolja a piac működését, és hogy ez a helyzet hátrányos következményekkel járhat-e a felhasználók és a versenytársak számára.

Az Egyesült Királyság versenyfelügyeleti hatósága, a Competition and Markets Authority (CMA) nyomozásba kezdett a Google ellen, hogy feltárja, vajon a techóriásnak túlzott befolyása van-e az online keresők szektorában. Mivel az Egyesült Királyságban a felhasználók körülbelül 90%-a a Google keresőjét választja, a CMA célja, hogy kiderítse, a vállalat e dominanciáját kihasználva esetleg torzíthatja-e a piaci versenyt, vagy megnehezíti-e a felhasználók számára más keresőmotorok használatát.

A CMA azt szeretné biztosítani, hogy a Google felhasználó- és vállalkozásbarát cég legyen, valamint teret adjon a riválisainak is - írja a BBC. A vállalat közölte, mindenben együttműködik a hatósággal, ugyanakkor óva intett attól, hogy a piac túlzottan szabályozott legyen.

A brit vizsgálat nem az egyetlen, ami a Google ellen folyik.

Az Egyesült Államok kormánya például azt akarja elérni, hogy a cég eladja a Chrome böngészőt, hogy valamelyest mérsékelje a keresőóriás piaci erőfölényét. Az amerikai kormányzat ügyvédjei azzal érvelnek, hogy a Google-szolgáltatások "keresztpromócióra" történő használata az egyik olyan dolog, ami korlátozza a versenyt is. A javaslatok között szerepel az is, hogy a Google válassza le a keresőjét az Androidról és a Play Áruháztól, de a zöld robotos rendszertől nem kell megváljon a cég.

A CMA szerint a lehetséges változások között szerepel például az, hogy a Google az általa gyűjtött adatokat más cégekkel is meg kell, hogy ossza, vagy épp az, hogy a kiadóknak nagyobb beleszólásuk legyen abba, hogy az általuk kiadott anyagokat - cikkek, videók - miként használják fel a mesterséges intelligencia betanítására, valamint a funkciók működtetésére.

Januárban életbe lépett egy új szabályozás az Egyesült Királyságban, amely a digitális piaci versenyt próbálja tisztességes keretek közé terelni. Ez a jogszabály pontosan meghatározza, hogy mely vállalatok számítanak stratégiai jelentőségűnek. A lista élén azok a cégek állnak, amelyek legalább 1 milliárd angol font bevételt realizálnak az Egyesült Királyságban, vagy globálisan elérik a 25 milliárd fontot. A brit Piac- és Versenyhatóság (CMA) feladata, hogy átvizsgálja ezeket a vállalatokat, biztosítva ezzel a tisztességes piaci magatartás fenntartását.

A hatóságnak kilenc hónapja van, hogy lefolytassa a mostani vizsgálatot. A BBC szerint ezt hasonló vizsgálatok követhetik más cégekkel - például a Metával - szemben.

Related posts