Miért romlik le minden hétvégén a vasúti rendszer?
A Blikk is beszámolt arról, hogy szombaton, a pünkösdi hosszú hétvége első napján egy sorompóhiba miatt összeomlott a vasúti közlekedés a balatoni fővonalon. Az eset hatalmas felháborodást keltett nemcsak az utasok, de a politikusok körében is. A MÁV válaszul vonatpótló 300 darabos buszflottát állított készenlétbe vasárnapra. Sőt, továbbiakat is vásárolnak. Az Átlátszó információi szerint ugyanis 3,5 milliárd forintért vásárol vonatpótló buszokat gyorsított közbeszerzési eljárással a MÁV, amely így orvosolnák a legutóbbi hétvégéhez hasonló, botrányos állapotokat, amikor is gyakorlatilag összeomlott a balatoni vonathálózat.
Miért van az, hogy a vonatok olyan gyakran megállnak? Miért nem lehet egy balatoni hétvégét nyugodtan megtervezni vonattal, anélkül, hogy a késések miatti aggodalmak árnyékolják be a programot? Hogyan lehetséges, hogy a Magyarországon áthaladó külföldi vonatokkal szinte sosem tapasztalunk problémát? Miért van állandóan valami gond a hazai vasúti szolgáltatásokkal? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ közlekedési szakértők segítségével, akik jól ismerik az ágazat rejtelmeit.
Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja szerint a jelenlegi késések hátterében álló sorompóhiba már 2013 óta ismert probléma. Érdekes módon, ez a hiba minden nyáron 4-5 alkalommal megzavarja a balatoni vonal forgalmát.
Amikor egy sorompó meghibásodik, az adott útszakaszon 15 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be, hogy elkerüljék a baleseteket. Az első vonat csak 10-20 percet késlekedik emiatt, de a további járatok egyre hosszabb várakozási idővel szembesülnek, hiszen az elakadások láncreakciót indítanak el. Ideje lett volna már régen modernizálni a régóta nem működőképes berendezést, legalábbis gyakrabban ellenőrizni és karbantartani, nem csupán akkor foglalkozni vele, amikor már javíthatatlanra fordul a helyzet - emelte ki a szakértő. Megjegyzése szerint a Keleti pályaudvaron történt, hírhedt kisiklásos baleset is hasonló problémákra vezethető vissza, ami aggasztóan rávilágít a rendszer gyengeségeire.
Feld Márton szerint a MÁV legnagyobb problémája a beszerzés: még az alkatrészek vásárlásához is minisztériumi jóváhagyás kell, akár egy mosdófelújításhoz is, a bürokrácia útvesztőjében pedig sok folyamat egyszerűen elakad. Alkatrészhiány miatt nem használható például a 2006-ban gyártott desiro vonatok mintegy fele, és alighanem ez lehet az oka annak is, hogy a mintegy 300 milliárd forintból felújított sárospataki vonalon ma 8 perccel hosszabb idő alatt lehet megtenni az utat, mint 2010-ben, még a felújítás előtt.
- Nincs motiváció, hogy a rendszer jól működjön, nincs következménye, ha rossz a szolgáltatás. Vagy például ott van a budapesti Jégtörő utcai híd este. Több mint 10 éve építettek egy semmibe vezető hidat az esztergomi vonal vasúti töltésénél, mondván, több évtizedes távlatban egyszer majd lehet, hogy arra vezet egy út - magyarázta Feld Márton.
Gyakran hallani, hogy a mozdonyok meghibásodása miatt késlekedik, vagy akár teljesen leáll a vonatforgalom. A MÁV flottája sajnos már évtizedek óta megérett a cserére, hiszen a V43-as mozdonyok gyártása 1963 és 1982 között zajlott. Ezek az öreg járgányok rendszeresen produkálnak hibákat, ami a szakértők szerint nem meglepő, hiszen az évek múlásával egyre romlik az állapotuk.
Rendszeresen elromlanak továbbá a váltók és a biztosítóberendezések: utóbbiak dolga, hogy baj esetén se ütközzenek össze a vonatok. Ezek érzékelik azt is, ha valahol elromlik a sorompó, ahogy a legutóbbi hétvégén is történt.
Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg egyesület alelnöke szerint a balatoni közlekedési zűrzavart egy meglehetősen egyszerű hiba idézte elő: a ventilátor, amely a berendezésben található számítógép hűtéséért felelős, meghibásodott. Ennek következtében, ha a rendszer leáll, a sorompó felé közeledő vonat helyzete ismeretlenné válik. A biztonság érdekében ilyenkor sebességkorlátozást vezetnek be, hogy elkerüljék a baleseteket.
Az említett ventilátor egy tipikus példa arra a mozgóalkatrészre, amelyet időről időre cserélni vagy legalábbis alaposan ellenőrizni kellene. Azonban mióta Magyarország az Európai Unió tagja, a vasúti fejlesztésekre irányuló uniós támogatások dominálnak, míg a működtetés és karbantartás terén alig jut forrás. Ez a helyzet oda vezet, hogy amikor egy ventilátor, amelynek cseréje például kétévente esedékes lenne, végleg leáll, az egész balatoni vonatközlekedés megbénul. Számos apró tényező együttes hatása eredményezi, hogy a vonatok érkezési ideje egyre kiszámíthatatlanabbá válik, sőt, sok esetben még az indulásuk is kérdésessé válik. Spohn véleménye szerint a fejlesztési forrásokat elköltötték, miközben az utasok, akik jogosan várnák el a megbízható szolgáltatást, háttérbe szorulnak. Kiemelte, hogy a karbantartás hiánya és az a tény, hogy még egy egyszerű csavar kicseréléséhez is minisztériumi engedély szükséges, alapvető problémákat okoz a rendszer működésében.
Fontos kiemelni, hogy hivatalos források szerint még nem áll rendelkezésre információ arról, mi váltotta ki a jelentős közlekedési leállást a pünkösdi hétvége szombatján. Ugyanakkor tény, hogy Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója is észlelte, hogy egy 10 éve teljeskörűen felújított vasúti vonalon ismét sorompóhiba miatt akadozik a közlekedés. Ennek következtében a problémás hétvége során azonnali vizsgálatot rendelt el.
Évente érdemes lenne átvizsgálni például a balatoni vasútvonalon a biztosító berendezéseket, hogy az esetlegesen meghibásodást okozó alkatrészeket időben azonosítsuk. Érdemes lenne készleten tartani ezeket, vagy akár keretszerződést kötni a beszállítóval, így bármikor gyorsan pótolhatók lennének, elkerülve a kapkodást, amikor már baj van. Ez hasonló ahhoz, mint amikor a fűtési szezon előtt a gázszerelővel ellenőriztessük a konvektort, hogy ne télen érjen minket a meglepetés, ha kiderül, hogy nem működik - mondta a szakértő.
A Sponh elemzése alapján bármikor megismétlődhet, ami a pünkösdi hétvégén történt, hiszen a balatoni vonalon a biztosító berendezések miatt gyakran előfordulnak zavarok. Ezek a problémák azonban leginkább akkor válnak szembetűnővé, amikor a Balatonra igyekvők tömege megjelenik, különösen a nyári hétvégéken.
Ez nem éppen olyan, mintha két lottóötöst húznánk egymás után, ami rendkívül valószínűtlen. Itt viszont a külső tényezőknek köszönhetően a lehetőség, hogy az események újra ugyanúgy lejátszódjanak, éppolyan valószínű.