Így védik meg magukat a boltok az önkiszolgáló kasszáknál megjelenő csalóktól

Visszavágnak az üzletek az önkiszolgáló kasszával trükközők ellen.
Az önkiszolgáló kasszák bevezetése valóban felgyorsította a vásárlási folyamatokat, viszont sokan megpróbálnak ügyeskedni a rendszerben. A boltok emiatt egyre kifinomultabb technológiai megoldásokat alkalmaznak, hogy megakadályozzák a csalásokat, így sok esetben a csalók lebukása elkerülhetetlen.
Az áruházak folyamatos innovációval igyekeznek megerősíteni védelmi rendszereiket, így a vásárlók számára egyre bonyolultabbá válik az önkiszolgáló kasszák kijátszása. A nagyobb áruházláncok egyre fejlettebb biztonsági megoldásokkal lépnek fel a csalások ellen - számol be erről a zaol.hu, amely összegyűjtötte, milyen lépéseket tettek a boltok a védelem érdekében.
A csalók elleni harc egyik legelterjedtebb és leghatékonyabb eszköze a kamerás megfigyelés. Az önkiszolgáló kasszák környékét már kamerák pásztázzák, és az üzlet munkatársai folyamatosan figyelemmel kísérik a gyanús tevékenységeket.
A csalók már nem képesek manipulálni a mérlegeket, hogy elrejtsék a drágább termékeket, mivel számos boltban már integrált mérlegtechnológiák működnek. Ezek a rendszerek szoftveres ellenőrzéseket végeznek, hogy biztosítsák, hogy a beolvasott áruk súlya megfelel a valóságnak.
A boltokban a kamerák mellett járőröző biztonsági őrök is figyelemmel kísérik a gyanúsan viselkedő vásárlókat.
A csúcs élményt pedig az intelligens kijárati kapuk bevezetése adja, amelyek lehetővé teszik, hogy az üzletek csak a kifizetett blokk birtokában engedjék ki a vásárlókat.
Amúgy az első önkiszolgáló kasszákat az 1990-es években tervezték és szabadalmaztatták, de a 2000-es évek elején váltak ismertté. A klasszikus pénztárak költség- és időmegtakarító alternatívájaként találták ki őket.
Az üzletek tapasztalatai és egy friss közvéleménykutatás 2023-ból arra utalnak, hogy a vásárlók fele-fele arányban oszlanak meg az önkiszolgáló pénztárak támogatói és ellenzői között. Két évvel ezelőtt végzett felmérés azt mutatta, hogy a megkérdezettek 26,4%-a teljes mértékben lelkesedik az új technológia iránt, és úgy vélik, minden boltban helye lenne ilyennek. Ezzel szemben 10%-nyian azzal a nézettel álltak elő, hogy örömteli, hogy egyre több helyen elérhetők az önkiszolgáló kasszák. A másik oldalon viszont 16% úgy véli, hogy ezeket a gépeket be kellene tiltani, míg 24,7% inkább távolságot tart tőlük, és lehetőség szerint nem használja őket. A negatív vélemények ellenére egyre többen örvendenek a megjelenésüknek, és nem hiányolják az emberi interakciót a vásárlás során. Az üzletek tapasztalatai azt mutatják, hogy a vásárlók a legjobban azt értékelik, ha mindkét lehetőség – az önkiszolgáló és a hagyományos pénztár – egyaránt elérhető az üzletben.