Ha vállalkozóként a NAV adategyeztetésre hív, fontos, hogy komolyan vedd a dolgot. Ne hagyd figyelmen kívül, mert ez a lépés kulcsfontosságú a vállalkozásod zökkenőmentes működése szempontjából.

Februárban megkezdődik a vállalkozások számára indított első adategyeztetési folyamat a NAV-nál. Az új, partnerként kezelő és átlátható eljárás révén a csalárd adózók könnyedén azonosíthatók lesznek – jelentette be Vágujhelyi Ferenc, a NAV elnöke az MTI-nek.
Az adategyeztetési eljárás lényege a "transzparens adatvisszautalás és az együttműködés" kialakítása. A NAV lehetőséget biztosít az adózók számára, hogy tisztázzák az esetleges adateltéréseket, és kizárólag akkor alkalmaz szankciót, ha az érintett fél a felhívásra 15 napon belül nem reagál, figyelmen kívül hagyva azt. Érdemes kihasználni az egyszerű, gyors és online elérhető adategyeztetési lehetőséget, hiszen nem csupán a mulasztás következményeként kiróható 300 ezer forintos bírság elkerülése miatt, hanem a folyamat átláthatósága és a pénzügyi felelősségvállalás szempontjából is jelentőséggel bír, ahogy azt az elnök is hangsúlyozta.
Emlékeztetett, hogy egyre több adatra lát rá az adóhivatal, és a kockázatelemzés is egyre pontosabb. Jelenleg a revizorok - jellemzően ellenőrzés során - tárják fel, hogy tévedés, elírás vagy szándékos adóeltitkolás áll az eltérő adatok mögött. Ezen változtat az új adategyeztetési eljárás, amely partnerként kezeli az adózókat, hiszen transzparens módon mutatja vissza az adatokat, emelte ki Vágujhelyi Ferenc.
Az adózók elsőként kapják meg a lehetőséget az eltérésekből fakadó hibák javítására, nem pedig a revizorok. Rendkívül lényeges, hogy a NAV biztosítsa ezt a lehetőséget, lehetővé téve az adózók számára, hogy saját hatáskörükben, üzletpolitikájuk és számviteli rendszerük keretein belül korrigálják az adateltéréseket – tette hozzá.
Az egyeztetés során kiderülhet, hogy a számlaszámot véletlenül elírták, vagy akár szándékos trükközésről is szó lehet, például amikor egy teljesen fiktív számla alapján próbálnak áfát visszaigényelni az államtól, holott a számlát kiállító vállalkozó erről mit sem tud. Az adategyeztetés szükségessége akkor is felmerül, amikor valós idejű adatok (mint például online számla, online pénztárgép, vámadatok) alapján lényegesen magasabb összegű fizetendő áfa tűnik fel, mint ami a vállalkozó áfabevallásában szerepel – erről beszélt az elnök. Az új eljárás bevezetésével a vállalkozások számára lehetőség nyílik arra, hogy az eltéréseket gyorsan és egyszerűen tisztázzák.
Az elnök bejelentette, hogy az első adategyeztetések februárban kezdődnek. Hangsúlyozta, hogy a vállalkozások támogatása és felkészülése érdekében az egyeztetéseket kampányszerűen, azonos típusú eltérésekre összpontosítva végzik majd, amelyeket a kockázatelemzők azonosítottak. Ilyen például az áfabevallások és az online számlák közötti eltérések. (MTI)