Hogyan érjük el a Balatont vonattal? A Balaton, Magyarország gyönyörű tava, a nyári hónapokban rengeteg látogatót vonz. Ha vonattal szeretnéd felfedezni ezt a csodás helyet, íme néhány tipp, hogy az utazásod zökkenőmentes és élvezetes legyen! 1. **Terv

Itt a tavasz, és hétfő óta a MÁV járatai már az előszezoni menetrend szerint közlekednek a Balatonnál. Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet, amelyek megkönnyíthetik az utazás tervezését. A választék mindkét parton rendkívül gazdag: találkozhatunk modern, klímával felszerelt vonatokkal, de akár 40 éves járművekkel is, sőt, egy különleges vonat is közlekedik, amely az ukrán határról érkezik a Balatonhoz. Segítünk, hogy könnyedén eligazhass a lehetőségek között!
Hagyatékba kapott vasútállomások, egyedül állok a csendben,
Miközben a ragyogó, mélykék vagon a víz tükrén játszadozik Kenesén.
Fekete Giorgo hangja elevenedik meg a Carson Coma "Kék Hullám Camping" című dalában, amely egy igazi időutazásra hív minket. A klip retro hangulata varázslatos atmoszférát teremt, ahol a kék vagonok nem csupán díszletek, hanem a balatoni táj szerves részévé váltak, és nosztalgikus emlékeket idéznek fel mindannyiunkban.
A Budapestről a Balaton irányába tartó vasútvonal Székesfehérvár után kettéágazik Szabadbattyán közelében. Innen a 30-as számú vonal a déli part mentén halad, míg a 29-es számú vonal az északi parton folytatja útját egészen Tapolcáig.
A két vasútvonal közül a déli irányú sokkal élénkebb forgalmat bonyolít, mivel ez az útvonal elvezet minket egészen Nagykanizsáig, és kulcsszerepet játszik a magyar vasúti összeköttetésekben Horvátország irányába. Ezzel szemben az északi vonal viszonylag csendesebb, főként a nyári hónapok kivételével, amikor a turisták miatt megnövekszik az utasforgalom. Az utóbbi években azonban itt is jelentős fejlesztések történtek: felsővezeték épült Szabadbattyán és Balatonfüred között, és a vonal további szakaszainak villamosítása is a tervek között szerepel.
Az utazás tervezése során kiemelkedő segítséget nyújt a MÁV applikációja, amely nemcsak a jegyvásárlást és az aktuális forgalom követését teszi lehetővé, hanem azt is megmutatja, hogy a választott vonaton rendelkezésre áll-e légkondicionáló. Emellett az előszezoni menetrenddel kapcsolatosan számos hasznos információt találhatunk a MÁV hivatalos weboldalán, amely megkönnyíti a felkészülést az utazásra.
A Balaton északi partjára való eljutásra több vonatjárat áll rendelkezésünkre. A Budapesthez közelebb eső, Szabadbattyán és Balatonfüred közötti szakasz különösen népszerű, így ha itt szeretnénk pihenni, az alábbi két járat közül választhatunk:
Ezt a járatot a Budapest környéki vonalakról is ismert, alacsonypadlós, konnektorral felszerelt, légkondicionált Stadler FLIRT motorvonatok teljesítik. A budapesti Déli Pályaudvarról induló vonat Székesfehérvárig csak Kelenföldön áll meg, Székesfehérvár és Balatonfüred között viszont mindenhol, köztük a tópart előtti, kevésbé forgalmas településeken is. A felesleges megállások számát hivatott csökkenteni a nemrég bevezettet feltételes megállóhelyes rendszer, ami azt jelenti, hogy a vonatok bizonyos helyeken csak akkor állnak meg, ha van fel- vagy leszálló utas.
A Vizipókok, akárcsak a Katicák, a Déliből startolnak és Füred irányába tartanak. Azonban míg a Katicák Kelenföldön és Székesfehérváron is megállnak, a Vizipókok csak a tóparti településekre (Balatonakarattyától Füredig) koncentrálnak. Ennek köszönhetően ezek a járatok gyorsabbak, mint a Katicák.
Cserébe azonban sokkal kényelmetlenebb élmény vár ránk. A vonatok motorját általában a MÁV V43-as, közismert nevén "Szili" mozdonyok hajtják, melyek közül van olyan is, amelyik már a 60. életévét is betöltötte. Tavaly nyáron Magyar Péter is megörökítette az egyik ilyen öreg gépet. A vonat jellemzően az úgynevezett "halberstadti" kocsikból áll, amelyek az NDK-ban készültek a '70-es évek végén és az '80-as évek elején. Ezekben nem található légkondicionáló, telefon töltési lehetőség, és a modern utastájékoztató rendszerek is hiányoznak; az ajtók zöme csak kézi nyitással működik. Az elmúlt évben néhány kocsit felújítottak, ahol már gombnyomásra nyílnak az ajtók, de hűtés itt sem került beépítésre, így a friss levegőt csupán a menetszél biztosítja. Azonban van egy külön bicikliszállító kocsi is, ahol egy vonatkísérő segít a kerékpárunk biztonságos elhelyezésében.
A nap folyamán rendszeresen, óránként indulnak a vonatok: egyszer a Katica, máskor pedig a Vízpók. Ha valaki gyors utazásra vágyik, és szeretne egy kis nosztalgiát is csempészni az útjába, akkor a Vízpók a megfelelő választás. Viszont azoknak, akik a kényelmet és a légkondicionált környezetet részesítik előnyben, a Katica lesz a legjobb opció. Fontos tudni, hogy mindkét vonatra érvényesek az országbérletek, de helyjegyet nem lehet vásárolni. A kerékpárok szállítása is megoldható mindkét vonaton, de ehhez szükséges egy kerékpárhelyjegy megváltása.
A helyzet kicsit összetettebb, ha Balatonfüredre vagy a környező településekre, mint Zánka, Révfülöp vagy Badacsony, szeretnénk eljutni. Ilyenkor a Budapesti Déli Pályaudvarról induló Kék Hullám expresszvonat tűnik a legjobb opciónak. Ez a vonat a Déli Pályaudvar és Tapolca között közlekedik, és Balatonfüred előtt csupán Kelenföldön, Székesfehérváron és Balatonalmádiban áll meg, majd Tapolcáig minden megállóhelyet érint. Az előszezon során azonban figyelembe kell venni, hogy a klímás kocsik nem üzemelnek, és a helyjegy váltása kötelező.
A tervek alapján idén először a Balatonfüred és Tapolca közötti északi vonalon, ahol nincs felsővezeték, a Viking néven ismert MÁV-dízelmozdonyokat is üzembe helyezik. Ezeket a mozdonyokat Dániából vásárolták használtan, és most már a hazai vasútvonalakon is megjelennek.
A helyzet bonyolulttá válik, ha a déli partra tervezünk utazást az előszezonban, ugyanis május 12. és 20. között vágányzár lép életbe egy felújítás miatt. Ezen kilencnapos rekonstrukció során körülbelül 220 méteren cserélik ki az ágyazatot, a síneket és a betonaljakat, hogy a főszezonban már gyorsabban közlekedhessenek a vonatok. Ennek következtében május 12. és 20. között a Tópart, a Balaton InterCityk és az Agram-Tópart InterCityk helyett Székesfehérvár és Lepsény között csak pótlóbuszok állnak rendelkezésre. Továbbá, a sebes- és személyvonatok is csak Kiscséripuszta és Lepsény között közlekednek majd. Érdemes tehát alaposan átgondolni az utazási terveinket ebben az időszakban!
A pótlóbuszokon sajnos nem engedélyezett a kerékpárok szállítása. A MÁV weboldala azt ajánlja, hogy aki kerékpárral szeretne utazni, válassza a nagy kapacitású bicikliszállító kocsival közlekedő Vízipók sebesvonatot. A balatonakarattyai vasútállomásról csupán néhány percnyi sétára található a festői bringakörút, amely remek lehetőséget kínál a kerékpárosoknak.
A felújítás befejezésével számos járat közül válogathatunk.
A Balaton déli partjának Budapest felé eső része a Déli Parti InterRegióval érhető el a legkényesebben: ezek a vonatok a budapesti Déli Pályaudvarról indulnak, és Siófokig, Fonyódig vagy Balatonszentgyörgyig közlekednek. A klíma miatt itt sem kell aggódni, ezeket a járatokon ugyanis a már említett FLIRT, vagy az emeletes KISS motorvonatok üzemelnek.
A nagyobb déli parti üdülőhelyek, mint Zamárdi, Balatonföldvár, Lelle és Fonyód, mostantól rövidebb menetidővel érhetők el a Déliből induló Tópart InterCity járat révén. Ez a vonat kétóránként közlekedik és egészen Nagykanizsáig visz, ráadásul expresszvonati kocsik is találhatók a szerelvényen. Fontos megjegyezni, hogy mind az IC, mind az expressz kocsik esetében kötelező a helyjegy megváltása. Az IC-kocsikban légkondicionálás is elérhető, míg az expresszvonati kocsikban ez általában nem jellemző.
Ha a Balaton legeldugottabb, Zala megyei csücskébe vágyunk eljutni, érdemes megfontolni a Keszthelyig közlekedő Balaton InterCity vonatokat, amelyek kétóránként indulnak. Ezek a vonatok légkondicionált kocsikkal rendelkeznek, emellett 1. osztályú és étkezőkocsi is várja az utasokat. Fontos megjegyezni, hogy az országbérleten kívül itt is kötelező helyjegyet váltani, és a kerékpárok szállítása is lehetséges. Az InterCity vonatokon expresszvonati kocsik is közlekednek, amelyekben általában nincs légkondicionálás, ám ezekhez is szükséges a helyjegy.
Érdemes észben tartani, hogy a vonatok összeállítását számos tényező befolyásolhatja. A legjobb, ha a jegyvásárlás előtt az applikáció segítségével ellenőrizzük, hogy az általunk választott vonaton elérhető-e a légkondicionálás. Ezzel biztosíthatjuk a kényelmes utazást.
Győrből is eljuthatunk a Balaton nyugati medencéjéhez, a kétóránként induló Helikon InterRégióval, amely Tapolca felől éri el a tavat, és Fonyód után fordul el Kaposvár felé, a vonatok egy része pedig még Pécsig is tovább közlekedik. Ezeken a járatokon a MÁV Siemens Desiro motorvonatai zakatolnak, amelyek modern, klímával felszerelt, részben alacsonypadlós járművek. Bicikliszállításra is van lehetőség, ehhez itt is kerékpárhelyjegy váltása szükséges. Szombathelyről a minden nap reggel 7:02-kor induló LESENCE sebesvonattal juthatunk el Tapolcán át Keszthelyig, itt azonban ne számítsunk klímás, modern szerelvényre.
A pécsiek számára kivételes utazási lehetőséget nyújt a Fenyves expresszvonat. Ez a különleges járat Baranya megye szívéből, Pécsről startolva, Kaposvár érintésével varázsolja elérhetővé a Balaton gyönyörű partját. A vonat Fonyódnál érkezik a tóhoz, majd tovább halad egészen Keszthelyig, lehetőséget teremtve a kirándulásokra és a pihenésre.
Hétvégente Vác irányából is könnyedén elérhetjük a déli partot a légkondicionált, emeletes KISS motorvonatokkal, amelyeket a Jégmadár expresszvonatok üzemeltetnek. Ezek a vonatok reggel 7:26-kor indulnak Szobról, és a főváros, valamint Székesfehérvár érintésével egészen Fonyódig szelik át a tájat.
Jelenleg még nem tisztázott, hogy Lázár János által bejelentett klímagarancia pontosan hogyan fog megvalósulni a Balaton körüli vasútvonalakon. Ha valóban minden klíma nélküli vonat mellé klímás buszokat indítanak, akkor érdemes lehet ezeket is figyelembe venni az utazás tervezésekor. Az viszont kérdéses, hogy egy tipikus 5-6 kocsiból álló Vízipók sebesvonat helyettesítésére hány busz szükséges majd.
Pozitívum, hogy amennyiben elhúzódik a tóparti program, az utóbbi években már éjszaka is vonatozhatunk a Bagolyvonatoknak köszönhetően: ezek minden éjjel közlekednek a Balaton-parti városok és Székesfehérvár között, péntek és szombat esténként pedig közvetlenül Budapestig.
A Bagolyvonatok típusa változó, van köztük, amelyeknél az északi parton a Katicáknál már említett FLIRT motorvonatokat vetik be, és olyanok is, amelyek a klasszikus (halberstadti) vagonokból állnak. Bár előbbieken a légkondi és a telefontötlési lehetőség éjszaka is adott, a fényárban úszó utastérben az alváshiányunkat aligha fogjuk tudni pótolni.
Az északi parti vasútvonal különleges eseménynek ad otthont, amely már a MÁV egyik legkedveltebb rendezvényévé vált: a nyári Retró hétvégének. Idén július 5-én és 6-án várják a nosztalgiázni vágyókat, ahol a MÁV büszkén bemutatja a lenyűgöző nosztalgiaflotta járműveit, köztük a ikonikus 424-es gőzmozdonyt is. Az esemény vonzerejét fokozza, hogy a nosztalgia és retró címkével ellátott járművek közül sok a év többi részében is aktívan részt vesz a hazai vasúti közlekedésben, így a látogatók nemcsak a múlt, hanem a jelen varázsát is élvezhetik.
A nagyvasút mellett a déli parton található Balatonfenyvesi kisvasút egész nyáron várja az utasokat. Itt ráadásul 2021-ben egy korábban bezárt szakaszon is újraindult a közlekedés, így a termálfürdőjéről ismert Csisztafürdőre is eljuthatunk vonattal.
Ne felejtsük el, hogy a menetrend bármikor felborulhat, legyen szó balesetről, műszaki gondokról, az időjárás viszontagságairól, vagy akár váratlan eseményekről. Például, itt van egy kis ízelítő az első májusi hétvégéről... Éppen ezért mindig érdemes elegendő vizet és némi harapnivalót hozni, mielőtt útnak indulnánk. Indulás előtt pedig tájékozódjunk alaposan a MÁV hivatalos weboldalán vagy az applikációban, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket!