Újabb izgalmas kezdeményezés veszi kezdetét a magyar vasúti ipar fellendítésére, amely a MÁV-kocsik karbantartásának megóvását célozza meg.

Hernádi Zsolt, a Mol cégcsoport vezetője, közvetlenül a saját nevére irányítja azt a vállalatot, amely nemzetközi szinten értékesít vasúti járműveket. Ez a lépés különösen figyelemre méltó, mivel a dunakeszi járműgyártó, amely eddig egy magántőkealap árnyékában működött, éppen most kerül a figyelem középpontjába, miközben az állam igyekszik megmenteni a csődtől.

Augusztus kezdetén világossá vált, hogy a Magyar Vagon Dunakeszi Járműgyártó Kft. közvetlen befektetője a csőd szélén áll, miután az utóbbi években folyamatosan milliárdos veszteségeket termelt a vállalat, valamint a hozzá kapcsolódó Magyar Vagon (MaVag) cégcsoport is. Mindössze 5-6 évvel ezelőtt a kormányhoz közel álló befektetői kör még optimistán vágott bele a vasúti járműgyártásba, mint a magyar ipar egyik kiemelkedő exportcikkébe, és azonnal be is mutattak egy közösen az orosz partnerekkel elnyert projektet, amely keretében 1300 vasúti járművet kellett volna szállítani Egyiptom számára, körülbelül egymilliárd eurós értékben.

Ahelyett, hogy egy kiemelt exporttermékről beszélnénk, a helyzet stratégiainak számító felszámolássá alakult, mivel a MaVag-csoport, különösen a dunakeszi üzem, hatalmas adósságokat halmozott fel. A gyár 2024-es árbevétele 46 milliárd forint volt, de ezzel szemben 8,3 milliárd forintos veszteséget könyvelhetett el. Ennek következtében a kormány a járműgyártó közvetlen befektetőjének, a Ganz-MaVag Invest Zrt.-nek a felszámolását stratégiailag kiemelt eseménynek nyilvánította, ezzel gyakorlatilag a kormány hozta meg a végső döntést az ügyben.

Ki helyett? Az utóbbi években a tulajdonosi struktúra jelentős átalakuláson ment keresztül. Elsőként Szalay-Bobrovniczky Kristóf lépett be a képbe, akinek tőkéje és szakértelme nem volt teljesen tisztázott, majd a honvédelmi miniszteri poszt betöltésével a vagyon átkerült olyan magántőkealapokhoz, amelyek mögött Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója állhatott. E közben Oroszország agressziót indított Ukrajna ellen, és a szankciók hatására az Orbán-kormánynak is el kellett fogadnia, hogy a MaVag-csoport nem működhet olyan tulajdonosokkal, akik szankciókkal sújtottak. Ennek következményeként a Transmasholding 2022-ben, Szalay-Bobrovniczkyhoz hasonlóan, szintén kilépett a cégcsoportból.

Related posts