Újra felélénkült a kereskedelmi tevékenység az Egyesült Államok és Kína között.

A múlt hétvégi amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások nyomán érezhetően változtak a piacok, hiszen a vámfeszültségek csökkenése következtében a konténerfoglalások száma megugrott, és háromszorosára nőtt.

Szinte egyik napról a másikra, közel 300 százalékkal megugrott a Kínából az Egyesült Államokba irányuló konténerfoglalások száma. Ez a robbanásszerű növekedés a világ két vezető gazdasági hatalmának bejelentésének tudható be, amely szerint 90 napra felfüggesztik azokat a vámokat, amelyek eddig globálisan megnehezítették a tengeri szállítást. Az adatok a Vizion konténerkövető cég elemzéséből származnak.

A május 5-én záruló héten regisztrált 5 709 húszlábas konténer (TEU) után a következő héten a napi átlagos foglalások drámai módon, 21 530 TEU-ra emelkedtek, ami lenyűgöző, 377%-os növekedést tükröz - osztotta meg Ben Tracy, a Vizion alelnöke egy szerdai online posztjában.

A hét eleji kínai-amerikai megállapodás értelmében a két ország 90 napra jegeli a legtöbb vámemelést. Az elemzők szerint ez a korábbi évekhez képest előrébb hozhatja a hajózási főszezon kezdetét.

Mivel augusztusra lejár a jelenlegi vámmentesség, valószínű, hogy ismét elindul a frontloading, ami az előrehozott szállítást jelenti.

"A Freightos nemzetközi szállítmányozási platform heti jelentésében kiemelte, hogy az idei óceáni szállítási szezon korai fellendülést és korai visszaesést hozhat magával."

A hajózási vállalatok nagy lelkesedéssel üdvözölték a vámok ideiglenes eltörlését. A Maersk kedden bejelentette, hogy jelentős növekedést tapasztaltak a transzpacifikus útvonalakra irányuló foglalások terén. Szerdán a német Hapag-Lloyd is arról számolt be, hogy heti szinten 50%-os emelkedést regisztráltak a Kínából az Egyesült Államokba tartó konténerek foglalásainál.

Bár az április óta tartó visszaesés jelentős hatással volt a kínai-amerikai kereskedelemre, a Freightos adatai szerint a konténerszállítási költségek eddig megőrizték stabilitásukat. Jelenleg a nyugati partra irányuló negyvenlábas konténer (FEU) ára körülbelül 2 300 dollár, míg a keleti partra 3 400 dollár körüli összegért szállítható. A viszonylagos árstabilitás mögött a hajóstársaságok által végrehajtott kapacitáscsökkentések húzódnak meg: a járatok 22 százalékát törölték, felfüggesztették, vagy kisebb hajókat irányítottak a célállomások felé.

A piaci szereplők egyetértenek abban, hogy az ideiglenes vámfelfüggesztés rövid távon megemelheti a szállítási díjakat.

A Freightos adatai alapján az idei csúcsidőszaki konténerfuvarozási árak jelentősen elmaradnak a tavalyi rendkívüli szintektől. Tavaly például a nyugati partra történő szállítás 8 000 dollárba, míg a keleti partra több mint 9 800 dollárba került. Ennek hátterében az áll, hogy a hajózási költségek jelenleg több mint 30%-kal alacsonyabbak, mint egy évvel ezelőtt, ami részben a megnövekedett hajóflották és a szövetségek közötti fokozott verseny következménye.

A hirtelen megnövekedett kereslet következtében a Freightos figyelmeztet arra, hogy a következő hetekben jelentős torlódások, késések és a szabad kapacitás hiánya okozhat nehézségeket a logisztikai láncokban, mind a kínai kikötőkben, mind pedig az amerikai célállomásokon.

Related posts