Karácsonyi meglepetés: Mit tegyünk, ha a dolgok nem úgy alakulnak? | 24.hu A karácsony varázsa sokszor a meglepetésekben rejlik, de mi történik akkor, ha a várva várt ajándékok vagy ünnepi tervek nem úgy sülnek el, ahogy azt előre elképzeltük? Az ünnepi

2024-ben többször is változtak a fogyasztóvédelmi szabályok - először röviden áttekintjük ezeket a változásokat. Utána pedig arról írunk, mit lehet tenni, ha a karácsonyi meglepetésünk nem tetszik a megajándékozottnak, ha nem jó a mérete, vagy valamiért nem működik.
A fogyasztóvédelmi szabályok idén kétszer is módosultak, és lényegi változások történtek. Íme ezek közül a legfontosabbak:
A jótállási időszak kezdete továbbra is változatlan: ez az időszak abban a pillanatban indul, amikor a fogyasztási cikket a vásárló megkapja, vagy amikor a vállalkozás, illetve annak megbízottja elvégzi az üzembe helyezést.
A kötelező jótállásra vonatkozó termékek listáját a rendeletben találhatja meg. Ha karácsonyi ajándékként olyan terméket vásárolt, amely alatt kötelező jótállás áll, akkor a fent említett szabályok érvényesek rájuk is, kivéve, ha azokat május vagy július előtt szerezték be.
A karácsonyi ajándékok világát érdemes különböző szempontok szerint áttekinteni, attól függően, hogy az ajándékozott személy kicsoda. Például, ha gyerekeknek választunk meglepetéseket, a kreativitást és a játékosságot érdemes előtérbe helyezni, míg felnőttek esetében a praktikus vagy érzelmi értékek lehetnek a meghatározóak. Emellett figyelembe kell venni az érdeklődési köröket, életstílust, és akár a kapcsolatunk mélységét is, hogy az ajándék valóban személyre szabott és emlékezetes legyen.
Amennyiben online vásárlás történt, a vevők számára alapvetően 14 napos elállási jog áll rendelkezésre, amelyhez indoklás nem szükséges. Az elállást írásban, például e-mailben kell bejelenteni, és a termék visszaküldése általában a vásárló feladata és költsége. Az elállás során fontos, hogy a vásárló olyan állapotot teremtsen, mintha a termék soha nem lett volna megrendelve a webáruházban. Ez azt jelenti, hogy a vásárlónak saját költségén kell visszajuttatnia a terméket az eladóhoz, kivéve, ha az eladó vállalta ennek a költségnek a fedezését. Az eladónak pedig haladéktalanul, de legkésőbb az elállás tudomására jutását követő 14 napon belül vissza kell térítenie a vásárló által kifizetett összeget, beleértve a szállítással kapcsolatos költségeket is. Érdemes megjegyezni, hogy egyes webáruházak akár hosszabb elállási időszakot is kínálnak, mint a törvény által előírt 14 nap.
A lényeg az, hogy az ajándékbontás vagy kipróbálás előtt fontos figyelembe venni, mennyi idővel vásároltuk a terméket. Ha túllépjük a 14 napos határidőt (amennyit az eladó biztosított), akkor sajnos elveszíthetjük a vételár-visszatérítés lehetőségét.
Amikor boltban vásárolunk, általában az a helyzet, hogy ha a termék hibátlan, az üzletnek nem kötelező visszavenni. Ennek ellenére léteznek olyan kereskedők, akik önkéntesen vállalják a termékek visszavételét, különösen, ha csak a szín vagy a méret nem felel meg az elvárásainknak. Azok, akik előre gondolkodtak, már a vásárlás során érdeklődtek arról, hogy van-e lehetőség a csere vagy visszavétel esetére. Ha azonban ezt a kérdést kihagytuk, még mindig érdemes megpróbálni rákérdezni utólag is.
Más a helyzet akkor, ha a termék hibás.
Ha nem az utolsó pillanatban vettünk ajándékot, akkor viszont karácsonykor ezekből a határidőkből könnyen kicsúszhatunk. A jó hírünk az, hogy a fogyasztó a jótállás iránti igényét az egész jótállás alatt érvényesítheti, csak ekkor már nem cserével indul a hibás terméknél a korrekció, hanem javítással, és csak három sikertelen javítás után jöhet a csere vagy a vételár-visszatérítés. Lehetnek azonban olyan helyzetek is, amikor a vállalkozás a meghibásodott termék bevizsgálása után úgy dönt, nem éri meg neki a javítgatás, és egyből cserét vagy vételár-visszatérítést ajánl.
Ami még fontos lehet, hogy a jogszabály szerint
A fogyasztó a jótállás iránti igényét bejelentheti a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is.