Felfedtük, miként születik meg a magyarok egyik legkedveltebb játékának, a gombfocinak a varázsa!

A januári asztalilabdarúgó-Európa-bajnokság lezárultával úgy döntöttünk, hogy mélyebb betekintést nyújtunk a magyar néplélek egy különleges szeletébe, amelyet a gombfoci iránti szenvedély táplál. Cikksorozatunk első részében arra fókuszáltunk, hogyan bontakozott ki a gombfoci Magyarországon, kik állították össze az első kezdetleges szabályzatot, és hogy a lelkes pöcgölgetők tábora miként vált ketté a szektorlabda megjelenése következtében. A második részben olvasóinkat elvezettük Magyarország, s talán a világ egyetlen gombfoci múzeumába, míg a harmadik részben egy aktív gyártó segítségével bemutatjuk, pontosan hogyan készülnek a futballistákat megjelenítő műanyag bábuk.

Gál Sándor szívélyesen fogadott minket Pilisvörösváron, a Fodor Művek Kft. telephelyén, amely a közeli lovasklub varázslatos környezetében helyezkedik el. Az odautazásunk így igazi kalandnak bizonyult. A vállalkozás hosszú évtizedek óta meghatározó szereplője a műanyag-termékek előállításának, és a gombfocigyártás terén is elengedhetetlen partnernek számít.

A Fodor Művek, valamint annak jogelődje, hosszú évtizedeken át meghatározó szereplője volt a játékgyártás világának. A cég fénykorában évente 15-20 különböző terméket dobott piacra, ám a jelenlegi helyzet már jelentősen eltér ettől. Mostanra a termékpaletta lényegesen szűkebb lett, és nem kizárólag a játékokra összpontosítanak; legnagyobb bevételüket inkább az építőiparban elterjedt termékek biztosítják. A műanyag bábuk előállítása is csökkent, messze elmaradva a korábbi évek volumenétől. Ahogyan azt a szakértők is hangsúlyozták, a múlt fénykorával ellentétben ma már senki nem tudna megélni Magyarországon csupán a gombfoci gyártásából.

De léteznek még néhány olyan sziget, amelyek még így is energiát fordítanak a gombfoci iránt. Ezek között említést érdemel egy Pest megyei település is, ahol Gál Sándor szavaival élve: "a Fodor-gombra mindig volt és lesz kereslet". A műhelyt sokáig a vállalkozás névadója, Fodor Ervin irányította, és tőle vette át a boltot Gál. Kettejük együttműködése három évtizeden át tartott.

Amikor átléptük a vörösvári műhely küszöbét, felfedeztük, hogy a cég gombfoci iránti elkötelezettsége egészen az 1980-as évek végéig nyúlik vissza. Ekkoriban egy jelentős játéknagykereskedő jelezte, hogy a Budaörsön készített Molnár-féle kistestű gombfocik iránti kereslet folyamatosan meghaladja a kínálatot, és sürgette, hogy még több példányt készítsenek belőle.

Ezen a fontos mérföldkövön lépett be a gyártók világába a Fodor Művek, amely kezdetben a nosztalgikus gombfocibábuk gyártásába kezdett. Ezek a kis figurák hamar népszerűvé váltak, és zsákszámra fogytak a mára már szintén retrónak számító trafikok polcairól.

A termelés felpörgetésére valóban sürgető szükség volt, hiszen az iskolásfiúk olyan lelkesedéssel vitték haza a gombfocicsapatokat, mint a méhek a virágport. A gyártók pedig alig tudták lépést tartani a kereslettel, folyamatosan azon fáradoztak, hogy feltöltsék a készleteiket.

Kezdetben hagyományos bábuk készítésével foglalkoztunk, ahol a gyűrűk a kerek ház tetején kaptak helyet, hogy fényképeket rögzítsenek. A kereskedők azonban képtelenek voltak kielégíteni a növekvő keresletet, hiába rendeltek be készleteket több gyártótól is. Egy gyűjtődobozban vegyesen 40 csapatot kínáltunk, miközben havonta 30-40 új gyűjtőcsapatot gyártottunk. Aztán érkezett a visszajelzés, hogy a gyűrűk gyakran kiesnek játék közben, ami komoly problémát okozott a vásárlók számára, hiszen a gyűrű által rögzített képek is elveszhettek. Ekkor egy boltban felfedeztem egy nagyobb, kerek formát, amely teljesen eltért a retró bábuktól. Beajánlottam Fodor úrnak, aki azonnal fellelkesült az ötlettől. Gyorsan elkészítettük az új formaöntő szerszámot, és a '90-es évek elején, közepén megkezdődött a testesebb bábuk gyártása. Ezekre már nagyobb, színesebb fényképek is elfértek, így jobban megfeleltek a kor elvárásainak.

- Osztotta meg velünk Gál Sándor.

Vendéglátónk felidézte, a hőskorszakban még nem volt internet, a játékosokról csak a nyomtatott újságokban lehetett látni fotókat, a portréképeiket konkrétan az újságárusoknál kapható lapokból kellett lefotóztatni profi fotográfusokkal. Utána pedig jöhetett a stancolás.

A rendszerváltás környékén a gombfocizók részéről már igény mutatkozott a színesebb, nagyobb felbontású képekre a futballistákról, így mindenki áttért a nagyobb gombok előállítására.

Most pedig ismerkedjünk meg a gyártási munkafolyamattal! A termék műanyag-feldolgozással készül, amihez szükség van egy fröccsöntő gépre, és egy speciális formaöntőszerszámra. A gépbe bekerül a műanyag - akár elsődlegesen vagy éppen újrahasznosított dara, plusz a színezék -, ami hőkezelést kap, majd a masina hidraulikus nyomással belepréseli az anyagot a kiválasztott formába. Az elkészült bábukat aztán oldalra kidobja a gép.

Az egyik munkatársának az a feladata, hogy precízen eltávolítsa a felesleges részeket, miközben gondoskodik arról, hogy egyetlen bábun se maradjon semmiféle sorjás él.

Minden csapat más-más színösszeállításban játszik a valóságban, a gombfoci figurákat színezőszemcsék bevonásával festik olyan színűre, amilyenre akarják (vagyis például a Real Madrid játékosait megidéző bábuk fehérek vagy lilák lesznek, a Fradi esetében a zöld színezőszemcsék kerülnek elő, és így tovább).

A gyártási folyamat során minimális mennyiségű műanyag hulladék keletkezik, mivel a felesleges anyagot folyamatosan visszaforgatjuk a termelési ciklusba. Jelenleg egy ilyen formaöntő szerszám ára körülbelül két és félmillió forint, míg néhány évtizeddel ezelőtt mindössze 500-600 ezer forintért beszerezhető volt. Az akkori idők radikálisan eltértek a maiaktól. A szerszámkészítés mára önálló szakmává vált. Régi szerszámunkat úgy készítették, hogy a fiúk kimentek a méhtelepre, vasdarabokat vásároltak, majd saját kezűleg gyalulták, fúrták és formázták meg az eszközt. Mára azonban a helyzet megváltozott: a kész szerszámlapokat vásárolják, és csupán a kívánt formát alakítják ki bennük.

- Fény derült a műanyaggyártás titkaira Magyarország egyik utolsó gombfoci-rajongója révén.

Elmondta, hogy a játékosokról készült élénk színű fényképeket is a műhelyükben ragasztják a bábukra.

A kapukat és a labdákat is ők gyártják a saját szettjeikhez, azokat másik formaöntőszerszámmal állítják elő. A magyar piacon ők az egyetlenek, akik összeszerelhető kapukat készítenek.

Gál Sándor a kérdésünkre válaszolva felfedte, hogy csapatuk naponta közel 5000 műanyag bábut, vagy ahogy a szakmában nevezik őket, "bélyeget" tud előállítani. Ez a termelési sebesség teszi őket piacvezetővé, mivel senki más nem képes ilyen ütemben dolgozni. "A Fodor-gomb már egy elismert név a szakmában, és a játékosok is jól ismerik" - tette hozzá a műhelyvezető, miközben egy kedves mosoly futott át az arcán.

A tavalyi esztendő kiemelkedő teljesítményt hozott számukra, hiszen 6-7000 gombfocicsapatot állítottak elő. Idén márciusra pedig elérkezett a második jelentős megrendelésük az ismert REGIO játékbolt-hálózattól, amely országos szinten terjedelmes lefedettséggel rendelkezik, és mozgó üzleteik révén is bővítik elérhetőségüket (náluk már 1500 forintért is beszerezhető egy készlet). Egy időszakban a Tesco is jelentős mennyiségű gombfocicsapatra tartott igényt, amit alig tudtak kielégíteni a termelési és szállítási kapacitásaik. Később azonban változás történt a regionális vezetésben, és új termékek kerültek a polcokra, így ez a szál háttérbe szorult.

Felvettük a kapcsolatot a REGIO-val, mert érdekelt minket, hogy milyen élményekkel rendelkeznek a termékek értékesítése kapcsán. A cég sajtóosztályához az alábbi kérdésekkel fordultunk:

Havi néhány száz gombfocicsapatot értékesítünk, és országos szinten nem tapasztalunk drámai változást a keresletben; termékeink egyenletesen fogynak az összes áruházunkban. A nemzetközi csapatok közül a Barcelona, a Real Madrid, az Internazionale és az AC Milan áll a legnagyobb népszerűségnek örvendő helyen. A válogatottakat nézve a német, a brazil és a portugál csapatok a legkeresettebbek. Ha a hazai csapatokat nézzük, a Ferencváros és az Újpest iránt van a legnagyobb érdeklődés. A toplista folyamatosan változhat, attól függően, hogy a csapatok milyen teljesítményt nyújtanak. Mivel a gombfoci egy retró játék, főként az idősebb generáció körében népszerű, de ahol a gyerekeket vagy unokákat "megfertőzik" a játékkal, ott ők is örömmel csatlakoznak, így a gombfocizás igazi családi eseménnyé válhat.

- válaszolt kérdéseinkre Gyaraki Dávid, a REGIO JÁTÉK ügyvezető-helyettese, aki készségesen megosztotta velünk gondolatait és tapasztalatait.

A gyártók tapasztalatai szerint a gombfoci iránti érdeklődés leginkább akkor ébred fel, amikor a termék fizikailag is a vásárlók szeme elé kerül a bolt polcain. Online vásárlás szempontjából viszont a helyzet más: az internetes rendelés nem arat osztatlan sikert, kivéve persze a gyűjtők körében. Az iparág szakértői szerint a gombfocikészletek iránti kereslet erőteljes ingadozásokat mutat; ha egy esemény különösen nagy figyelmet kap, a vásárlók is rákapnak a gombfoci világára. Például a 2016-os Európa-bajnokságra való kijutás után drámaian megnőtt a gombfocik iránti kereslet, sokkal többen vásároltak, mint korábban. Ezért a manufaktúrák nemcsak a nemzeti érzéseket, hanem a gazdasági érdekeiket is figyelembe veszik: Marco Rossi csapatának következő világbajnoki szereplése bizonyosan jót tenne az üzletmenetüknek.

Kína részesedése a világ műanyagtermelésében folyamatosan növekszik, azonban az ázsiai óriás nem mutat érdeklődést a gombfoci iránt. Ennek egyik oka, hogy a gombfoci piaca rendkívül kicsi az ő számukra, de talán még ennél is lényegesebb, hogy a Távol-Keleten egyáltalán nem ismerik ezt a játékot, így természetesen nem is foglalkoznak vele – válaszolta Gál Sándor egy másik kérdésünkre.

Az is szóba jött, kerültek-e bármilyen bonyodalomba a forgalmazás kezdete óta. A válasz egy határozott igen volt, majd megosztottak velünk egy érdekes anekdotát:

Elvileg minden csapattól engedélyt kellene kérnünk, mielőtt piacra dobjuk a játékosokat megjelenítő bábukat, hogy elkerüljük a jogi átfedéseket. Mi azonban egy másfajta megközelítést alkalmaztunk: úgy gondoljuk, hogy a gombfoci valójában ingyenes reklámot nyújt a kluboknak és a labdarúgásnak. Volt egy eset, amikor egy konkurens cég feljelentett minket a fényképek jogtalan felhasználása miatt. A fogyasztóvédelem azonnal lecsapott, és elvitték a nagykereskedéstől az összes csapatot, mondván, hogy illegálisan forgalmazzák őket. Hónapokig csend honolt az ügy körül, majd végül a nagykereskedő visszakapta a bábukat. A külföldi klubokat, mint a Real Madrid és a Barcelona, egyáltalán nem izgatta a gombfoci piaca, míg a hazai csapatok közül csupán egyetlen egy emelt kifogást, de a nevét sosem árulták el. Végül a nagykereskedőt 23 000 forintra büntették, amit szinte nevetve rendeztek. Utána elterjedt a híreink között, hogy bezártunk, de mint azt a tények is mutatják, ez nem a valóság.

A Fodor Művek alapvetően kétféle csomagot gyárt, amikor a gombfociról van szó: az egyik szettben két csapat található, egy játékszabállyal és két kapuval. A másik kiszerelésben egy csapat található, egy kapuval, rövidített játékszabállyal. Az utóbbi szett bliszteres csomagolásban kapható, amelyen a teljes csapat jól látható.

Van egy különleges gombfocicsomag is, amely egy adott csapat játékosait foglalja magában, és az ő fotóik öntapadós matricák formájában érkeznek. Ezt a terméket már nem állítják elő sorozatban, csupán egyéni megrendelésre készítik el. A szükséges formaöntő szerszámot még mindig megőrzik a műhelyben, így a régi mesterség varázsát továbbra is életben tartják.

Ezt a csomagot régen a gyerekek nagy lelkesedéssel fogadták, hiszen izgalommal tapasztalták, hogy saját kezűleg díszíthetik fel a bábukat matricákkal.

Gál Sándorék összesen 24 gombfocicsapatot készítenek el, és véleménye szerint a nagy pályás teljesítmények is jelentős hatással vannak arra, hogy mely csapatok népszerűbbek. A Manchester City népszerűsége például drámaian megnőtt, miután sorozatban megnyerték az angol bajnokságot, és 2023-ban a Bajnokok Ligáját is elhódították Josep Guardiola irányítása alatt. Emellett persze nem feledkezhetünk meg a híres klubokról és külföldi válogatottakról sem, amelyeknek itthon is sok szurkolója van, főleg amikor nem a magyar csapatokkal mérkőznek. Ilyenek például a Real Madrid, Barcelona, AC Milan, Bayern München, Liverpool és Manchester United.

A gombfocigyártás világa nem éppen könnyű terep, hiszen a folyamatosan zajló átigazolások figyelemmel kísérése elengedhetetlen. A klubok télen és nyáron is lehetőséget kapnak arra, hogy megerősítsék kereteiket, és ez a gombfociszettek esetében sem elhanyagolható. Sokan ugyanis a legújabb, friss kezdőcsapatokkal szeretnének játszani az asztalon, így a gyártóknak is lépést kell tartaniuk a változásokkal.

A játékosok portréiért a veje felel, aki a bábukhoz készíti el ezeket a képeket. A vállalkozás működésébe szinte az egész család aktívan részt vesz, így közösen építik fel ezt az izgalmas projektet.

Gálék a nemzetközi forgalmazással is bepróbálkoztak, miután rájöttek, hogy a labdarúgásra specializálódott szuvenír boltokból hiányoznak a gombfocis relikviák. Mostanáig azonban nem koronázta siker a törekvéseiket.

A játékterek világában kétféle gombfociasztal létezik: az egyik típus kihajtható lábakkal rendelkezik, míg a másik a hagyományos, lábak nélküli verzió, amelyet könnyedén elhelyezhetünk egy asztalon (és a cikk írójának is van egy ilyen különlegessége otthon). Gombfociasztalok esetében nem létezik hivatalos szabvány, de az nyilvánvaló, hogy a nagyobb méretű gombfocicsapatok számára elengedhetetlen egy tágasabb pálya, ahol a játékosok kényelmesen mozoghatnak egymás mellett. A szektorlabdás játékosok pedig a sima, lakkozott felületeken élvezik a játékot, ami még inkább fokozza a játékélményt.

Amikor már úgy tűnt, hogy a műhelylátogatás a végéhez közeledik, Gál Sándor elővarázsolta a meglepetését, amely hatalmas nevetéseket keltett közöttünk. A Fodor Művek vezetője elárulta, hogy különleges megrendeléseket is teljesítenek. Például egyszer egy érdeklődő azt kérte tőlük, hogy csupán keresztény vallású játékosokból állítsanak össze egy csapatot. Egy másik esetben pedig egy magánszemély a gyümölcs- és zöldségnevekkel bíró játékosokból álmodott meg magának egy gombfocicsapatot.

Az iskolák is gyakran keresnek meg minket megrendeléseikkel, ilyenkor a diákokról készült fényképek kerülnek a bábukra. Emellett céges rendezvényekhez is készítettünk már speciális csapatokat, és a karácsonyi ajándékok között is népszerűek az ilyen egyedi megoldások. Különösen izgalmas, amikor régi klubok egykori játékosai találkoznak, és valaki úgy dönt, hogy ebben a formában örökíti meg fiatalságuk emlékét. Ezt jól példázza vendéglátónk által bemutatott, már rég megszűnt klubok címereivel díszített bábuk, amelyek egyedi játékosokra lettek szabva. Az ötlet az aktív fiatalok körében is sikeres, hiszen egy magyar utánpótláscsapat tagjainak arcképei is megjelentek a bábukon, így élénkítve a közösségi élményt.

"Jelenleg két-három gyártó működik Magyarországon, míg korábban hat-hét is aktívan részt vett a piacon. Van egy gyártó, amely már nem üzemel, de az egyik műhely, amely két színből alakította ki a játékosok figuráit, felajánlotta nekünk a szükséges formaöntő szerszámokat, ám végül más vitte el" - osztotta meg velünk Gál Sándor, aki búcsúzóul megtöltötte céges autóját gombfocicsapatokkal, melyeket aztán elosztottunk a munkatársaink között.

Elérkeztünk a sorozat harmadik részének végéhez, de a kreativitásunknak még nincs vége! Rengeteg izgalmas ötlet lapul a tarsolyunkban, így lehet, hogy a jövőben is jelentkezünk majd olyan írásokkal, amelyek a gombfoci világát járják körbe. Tartsatok velünk továbbra is, hiszen a gombfoci kalandja még csak most kezdődik!

A sorozat korábbi részei:

Related posts