Kína hatására újabb lépéseket tehet Trump az ázsiai országok irányába.

A Nomura elemzői szerint az Egyesült Államok akár 15,5%-os átlagos vámtarifát is alkalmazhat Délkelet-Ázsiára, mivel egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy Kína ezen országok közvetítésével próbálja megkerülni az amerikai vámokat. Különösen Vietnam és Thaiföld lehetnek a figyelem középpontjában.
Az Egyesült Államok lehetősége nyílik arra, hogy tartósan fenntartsa a magas vámokat Délkelet-Ázsiával szemben, mivel a legfrissebb adatok szerint Kína ezen országokon keresztül próbálja meg terelni áruit, hogy kikerülje a szigorú amerikai vámintézkedéseket - derül ki a Nomura Holdings Inc. legújabb jelentéséből.
A számos kereskedelmi egyeztetés ellenére Washington végül akár 15,5%-os átlagos vámot is bevezethet a régióra, hogy megfékezze a "transzszállítás" gyakorlatát - áll a Nomura közgazdászainak, Euben Paracuelles vezetésével készült június 16-i jelentésében.
"A térség egyre inkább harmadik országként funkcionál Kína számára az amerikai vámok megkerülésére, ami alááshatja az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások előrehaladását"
- így vélekedtek az elemzők.
A Nomura becslése szerint Vietnam 24,3%-os, Thaiföld pedig 20%-os vámteherrel számolhat, mivel náluk különösen gyakori lehet a transzszállítás más délkelet-ázsiai országokhoz képest. Ez az USA-t arra késztetheti, hogy ezen országokra közelebb vigye a Kínára tervezett 30%-os vámszintet.
Bár ezek a szintek alacsonyabbak lehetnének, mint amit Donald Trump amerikai elnök áprilisban bejelentett, még így is messze túlszárnyalnák azt a 10%-os célkitűzést, amelyet számos délkelet-ázsiai ország igyekszik megvalósítani a kereskedelmi tárgyalások során.
A Nomura elemzése szerint Szingapúr és a Fülöp-szigetek esetében várhatóan 10%-os vámot vezethetnek be, mivel ezekben az országokban kevesebb jel mutat arra, hogy az áruk útvonala megváltoztatásra kerülne.
Az ASEAN-országok várhatóan nehezen fognak tudni konszenzusra jutni az Egyesült Államokkal a július elején esedékes 90 napos moratórium lejárta előtt, mivel eddig a fejlődésük korlátozott volt. Kína kerülőútjainak fokozott jelenléte, amelyet az Egyesült Államok igyekszik eltüntetni, valószínűleg tovább bonyolítja a többi kihívás – például a nem tarifális akadályok megszüntetése vagy a kereskedelmi korlátozások enyhítése – kezelését is.