Az idei tűzijátékshow különleges meglepetéseket tartogat, eltérően az eredeti tervektől. Réti Barnabás izgalmas részleteket osztott meg a műsorról, amelyek még inkább fokozzák az esemény varázsát.

Ahogy korábban a Blikk is megírta, idén is formabontó vizualitással jelentkezik a Tűz és fény játéka Magyarország születésnapján Budapesten, a hagyományaink mellett a modern technológia vívmányait is reflektorfénybe állítva. A rendezvény augusztus 20-án, 21 órakor veszi kezdetét, és egy több mint 5 kilométer kiterjedésű látványtérben, megszámlálhatatlan fény- és pirotechnikai elemmel, valamint innovatív drónshow-val varázsolja el a Duna-part mentén a közönséget.

Európa legnagyobb tűzijátékának látványtervét ezúttal is a nemzetközi hírnévnek örvendő szakértő, a montreali tűzijáték-világverseny díjazottja, Seres Anikó álmodta meg. A művészi koncepciót pedig a Budapest Playhouse csapata, Iványi Árpád rendező, aki emellett látványtervező és díszlet-jelmeztervező is, valamint Réti Barnabás, színész, rendező és szövegíró közösen alakították ki. Ők már hat hónapon át fáradoztak a Szent István napi esemény előkészítésén. Ez már az ötödik év, hogy ők irányítják a Szent István napi show-t, amiről Réti Barnabás a közelmúltban számos izgalmas részletet osztott meg a Blikk olvasóival.

Ha jól tudom, 2021-ben bízták meg önöket először az augusztus 20-i tűzijátékshow művészeti koncepciójának kidolgozásával.

A programmal valójában már 2019-ben elkezdtük a munkát, de a Covid miatt sajnos egy évet kellett várnunk a bemutatására. Így hát 2021 lett az első év, amikor a mi különleges formánk – ami ötvözi a történetmesélést, a drónshow-t, a fényfestést és a narrált tűzijátékot – életre kelt. Azóta folyamatosan bővül a népszerűsége, és egyre több ember érdeklődik iránta.

Amikor először megkerestek benneteket, milyen elvárások fogalmazódtak meg?

Valójában az a célunk, hogy egy sokkal grandiózusabb eseményt hozzunk létre, mint amit korábban tapasztaltunk, és hogy megtaláljuk azt a művészeti koncepciót, amely nem csupán látványos, hanem képes a nemzeti érzéseket is megérinteni, valamint edukációs hatással is bír. Az első műsorom azóta is a kedvencem, mert abban az időszakban még senki nem szólt bele a kreatív folyamatunkba. Az adott évben a tűzijáték területe is kibővült: most már nem csupán a Petőfi híd és a Margit híd közötti szakaszra korlátozódik, hanem a Margitsziget is része lett a rendezvénynek. A megrendelő általános kívánsága mindössze annyi volt, hogy a produkció egyedi és különleges legyen, drónshow-val és fényfestéssel kiegészítve. Iványi Árpád egy történetmesélő struktúrát dolgozott ki, amelynek lényege, hogy a füstszünetekben narráció hangzik el, amit fényfestés kísér, míg a tűzijáték színei, a fényshow és a zene harmonikusan együttműködnek. Abban az évben a magyarság történetét az ősidőktől kezdtük el mesélni, egészen Szent István megjelenéséig és koronázásáig. Minden évben új elemeket adtunk hozzá, vagy egy másik történetet emeltünk ki. A show már 2021-ben hatalmas népszerűségnek örvendett, nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi közönség körében is, és szakmai elismeréseket is nyert. Valószínű, hogy a kormányzat is felfedezte a produkció erejét, ami miatt azóta sokkal magasabb elvárásokkal állnak elő, és nagyobb beleszólással bírnak a megvalósítási folyamatba. Mégis, minden évben megtisztelő számunkra a felkérés, és mindig arra törekszünk, hogy túlszárnyaljuk az eddig elért szintet.

Mit is jelent pontosan, amikor azt mondjuk, hogy beleszólnak? Milyen területekre vonatkozik ez? Csak a zenére korlátozódik, vagy más aspektusokat is érint?

Minden történet mögött ott rejlik egy kérdés: melyik időszakot válasszuk ki, és hogyan formáljuk meg azt? Ezt a kihívást mi mindig művészi megközelítéssel igyekszünk megoldani, hiszen célunk, hogy a nézők ne csupán egy összegyúrt információhalmazt kapjanak, hanem valóban elérje őket a mese, és rezonáljon a lelkükben. Színházi alkotókként arra törekszünk, hogy minden előadásunkban legyen egy erőteljes dramaturgiai ív, amely érzelmekkel tölti meg a színpadot, és mély hatást gyakorol a közönségre. Természetesen figyelembe vesszük a különböző kéréseket is, ám mindig átgondoljuk, hogy például a nemzeti szimbólumaink, mint a trikolor, miként illeszkednek a narratívába. Fontos, hogy ezeket a motívumokat úgy helyezzük el a történetben, hogy ne törjék meg a folytatást, hanem éppen ellenkezőleg, támogassák azt. Az idei évben például Szent István megkoronázásával indítjuk a mesét, és a végére Szent László királyhoz érkezünk. Ez a narratív ív is egy kérést tükröz, amelyet nagy figyelemmel és tisztelettel valósítunk meg, hiszen célunk nem csupán a történet elmondása, hanem az, hogy a közönség átélje és magáénak érezze azt.

Más elképzelésük lett volna?

Természetesen. Az idei év koncepciója szerint az öreg pásztor meséjét egy új időszak feldolgozásával kívántuk folytatni. Tavaly a honfoglaláskori mítoszokat és mondákat idéztük fel, egészen István királyig jutva. Az idei elképzelésünk célja, hogy bemutassuk István életének kezdeti időszakát, amikor a szülei még keresik az ország jövőjét, és azon dolgoznak, hogy Magyarország keresztény állammá váljon. A tervezett történetben olyan legendák és mesék játszanának fontos szerepet, mint Géza fejedelem álma, a pápa üzenete és az angyal megjelenése. Ezek a mesék vezettek volna el a nézőt Vajk megkereszteléséhez, de most úgy döntöttek, hogy először Szent István megkoronázásával indítunk, majd végigkísérjük az eseményeket egészen Szent Lászlóig. Ez a változás új dramaturgiát és fejezetstruktúrát igényel, amely a fiatal Magyarország első évtizedeire koncentrál, amikor a pogányság még élénk volt, és bemutatja István törekvését a kereszténység megerősítésére. Az eddigi koncepció szerint István megkoronázása volt a csúcspont, most azonban azonnal a koronázással kezdünk, és a szentté avatásáig jutunk el. Ezáltal István öröksége és a keresztény állam megszilárdítása a műsor katartikus csúcspontját fogja képezni. Egyébként már előfordult, hogy kérésre egy zeneszámot eltávolítottunk a műsorból, vagy éppen ellenkezőleg, új dallamokat és motívumokat építettünk be. Mi rugalmasan állunk a változásokhoz, és szerencsére a rendezvényszervező ügynökséggel kiváló kapcsolatot ápolunk. Az évek alatt kialakult egy ötéves rutin, amely során jól megismerhették az ízlésünket és a munkamódszerünket, így minden évben sikeres végeredményt tudunk elérni.

Egyébként mennyi ideig tart egy ilyen műsort összerakni?

A munka folyamata általában kilenc hónapot vesz igénybe, de az idei évben szorosabb határidőkkel kellett dolgoznunk, mivel a felkérés később érkezett. Jellemzően már az előző év végén nekilátunk a tervezésnek, ahol első lépésként a művészeti koncepció megalkotására fókuszálunk. Ezen alapjaira én készítek egy dramaturgiai vázlatot. Művészeti rendezőnk, Iványi Árpád különféle zenei és színdramaturgiai ötletekkel járul hozzá, és javaslatokat tesz arra vonatkozóan, hogy a drónshow-ban és a fényfestésben milyen motívumok jelenjenek meg, valamint milyen művészeti irányvonalat érdemes követnünk. Előfordul, hogy a népművészet irányába kalandozunk, máskor pedig inkább a középkori ikonográfiát próbáljuk megidézni, attól függően, hogy mi a téma. Miután a koncepciót kidolgoztuk, következik az elfogadtatási szakasz, ahol a döntéshozók véleménye alapján finomítunk a terveken. Ezt követően nekilátunk a szöveg és a zene kidolgozásának, miközben a különböző szekciók is munkához látnak: a fényfestés motívumain, a Parlament falán és idén a Lánchídon megjelenő animációkon dolgoznak, valamint a fény-, lézer- és drónshow részletein. Amint a kreatív elemek elkészülnek, alaposan ellenőrizzük, hogy minden a megfelelő időben és helyen valósuljon meg a produkció során. A zenei demók elkészülésével párhuzamosan egyeztetünk a tűzijátékos céggel, hogy a rakéták hogyan illeszkedjenek a műsorhoz. Mindig megosztjuk velük a kívánt színeket és formákat, amely alapján kidolgozzák a látványtervet, és programozzák, hogy mikor és hol fogják a robbanások megtörténni. Az utolsó simítások során pedig összehangoljuk a lámpákat, a lézershow-t, a fényshow-t, a tűzijátékot, a zenét és a fényfestést, hogy minden tökéletesen együttműködjön, és a különböző szekciók erősítsék a történetmesélést.

Honnan érdemes nézni a show-t?

A fényfestés varázslatos látványa igazán lenyűgöző, és aki szeretné ezt a csodát közelről átélni, annak a Parlamenttel szemben, a budai oldalon érdemes helyet foglalnia. Az élmény, ahogy a fények táncolnak a falakon, valóban felejthetetlen. A tűzijátékot ugyanakkor bármely pontból meg lehet csodálni, hiszen annyira grandiózus és látványos, hogy szinte mindenhol elragadja az embert. Azonban a rakpartokon hallható narráció és zene adja meg az igazi atmoszférát, és ha ehhez még a fényfestés szemet gyönyörködtető látványa is társul, az egy igazán komplex és magával ragadó élményt nyújt. Ezért azt javaslom, hogy a Bem József tér és a Batthyány tér környékén helyezkedjünk el, ahol a budai rakpart legszebb szakaszait élvezhetjük.

Készült vészforgatókönyv arra az esetre, ha váratlan hiba lépne fel a rendszerben?

A biztonsági intézkedések rendkívül szigorúak, ami nem meglepő, hiszen komoly jogszabályok szabályozzák, hogy milyen körülmények között és milyen módon lehet rakétákat indítani. Például, ha a szél sebessége meghalad egy bizonyos határt, azonnal le kell állítani az egész műsort. Tóth Ferenc, a Nuvu Kft. ügyvezetője, aki világszerte szervez pirotechnikai show-kat, mindig hangsúlyozza, hogy a rendszer lehetővé teszi, hogy egyetlen gombnyomással leállítsák a programot, ha olyan helyzet adódna, ami ezt indokolttá tenné. Szerencsére eddig nem tapasztaltunk komoly problémákat. Tavaly ugyan az időjárás meglepett minket, és kénytelenek voltunk egy órával elhalasztani a műsort, de rendelkezésünkre állnak a megfelelő forgatókönyvek. Ezek biztosítják, hogy időben tájékoztassuk a közönséget, akár hangosbemondón, akár a sajtón keresztül, így a nagy tömeg, amely ilyenkor az utcákon tartózkodik, mindig tudja, mire számíthat, például ha közeleg egy vihar. Bár vannak protokolljaink, be kell vallanom, hogy ezekkel a részletekkel nem foglalkozom annyira, mivel nem ez a fő feladatom.

Nem is erre céloztam, hanem inkább a művészeti aspektusra. Például, ha esetleg a fényfestés nem hozza a várt eredményeket.

Erre nem igazán számítunk, hiszen az esemény előtt két estén át főpróbákat tartunk. Ilyenkor gyakran többen is eljönnek, hogy bepillantást nyerjenek a műsor világába.

Ez mit jelent? Mit tudnak lepróbálni?

A fényfestés egyik varázslatos pillanata, amikor a színek lágyan táncolnak a levegőben. Persze, ilyenkor nem pörgetjük fel a fényerőt a maximumra, ahogy a zene is inkább egy kellemes háttérként szól, semmint tolakodóan harsogva. A lézer- és fényshow próbáit is alacsonyabb hangerőn végezzük, hogy a hangzás harmóniája megmaradjon. A háttérben egy professzionális technikai csapat dolgozik, akik a legapróbb részletekig gondosan ügyelnek mindenre, így a technikai problémák minimálisra csökkenthetők. Azonban a legnagyobb kihívás mindig a drónokkal való munka. Hiába a sok próbálkozás, néha mégis megesik, hogy nem úgy működik minden, ahogy elterveztük – előfordul, hogy nem emelkedik a levegőbe minden egyes drón, vagy egyszerűen csak nem úgy sikerül a produkció, ahogy szeretnénk. A drónok esetében különösen sok a kockázat, hiszen a működésükhöz szükséges frekvenciák gyakran zavarosak, mivel sok magántulajdonú drón is zavarhatja a jeleket. Éppen ezért mindig izgatottan várom a próbákat, hiszen a drónshow az egyik leglátványosabb része a műsornak, és tudom, hogy a közönség is imádja ezt a felejthetetlen élményt.

Ön egyébként hol tartózkodik a show alatt?

Én általában a várban vagyok az irányítóközpontnál, ott figyelem, hogy minden rendben legyen. Bár igazság szerint akkor már nem tudok beavatkozni a történésekbe, mert azon túl, hogy kitaláljuk és megírjuk a forgatókönyvet, a technikai emberek tudásán múlik minden. Ott már csak imádkozni, meg izgulni tudok a sikerért, de szerencsére eddig mindig nagyszerű élmény volt a show és jól működött. A drónokra visszatérve egyébként olyasmi többször előfordult, hogy nem úgy szálltak fel az eszközök, ahogy kellett volna, vagy kimaradt belőlük néhány. Pár évvel ezelőtt az egyik helyszín egyáltalán nem működött - mert ugye ez a látvány duplikálva van, a Petőfi hídnál, illetve a Lánchíd magasságában is megtörténik, pontosan azért, hogyha netán az egyik helyszín kimarad, a másikat még tudják figyelni az emberek, illetve közvetíteni a tévécsatornák, és ne keletkezzen egy olyan lyuk a show-ban, amikor csak a zenét halljuk, de nem látunk semmit. Mivel a drón meg a tűzijáték egyszerre nem történhet meg, ezt a show-elemet csak úgy lehet bebiztosítani, hogy az eszközök két helyszínen szállnak fel.

Különböző okokból sokan ellenzik az ünnepi tűzijátékshow-t. Önnek mi az álláspontja ezzel kapcsolatban?

Mindenkinek megvan a joga ahhoz, hogy saját gondolatait formálja. Régebben sosem foglalkoztam ezzel a kérdéssel, és bevallom, gyerekként nemigen jártam tűzijátékokat nézni. Csak egy-két emlékem maradt arról, hogy vidéken láttam hasonló eseményeket, amíg el nem jött ez a lehetőség. Korábban Londonban éltem, ahol sok különféle show-t láthattam testközelből, hiszen a barátaim és kollégáim a nemzetközi szintű szakma kiemelkedő képviselői voltak. Már akkor is izgalmasnak tartottam a kreatív megoldásokat. Mint színész, a Budapest Playhouse-t, amelyet Iványi Árpáddal közösen vezetünk, egy független színház és produkciós műhelyként tekintek. Az, hogy felkérést kaptunk egy show megalkotására, hatalmas megtiszteltetés számomra. Azóta, hogy ezzel foglalkozunk, egyre jobban élvezem, és örömmel tapasztalom, hogy sok embernek tetszik az, amit létrehoztunk, különösen, hogy számos külföldi látogatót vonzunk hazánkba. Sok nemzetközi produkcióban dolgozom, és a külföldi színészek gyakran említik, hogy augusztusban szívesen forgatnának Budapesten, hogy láthassák a tűzijátékot. Fontosnak tartom, hogy ez az eseménysorozat rengeteg munkalehetőséget teremt a magyarok számára, így bőven van pozitív hozadéka is. Ha valakinek problémái vannak ezzel, azt is megértem, de úgy gondolom, egy évben egyszer el lehet viselni, hogy van egy ilyen esemény a fővárosban. Más kérdés, hogy politikai szempontból is felmerülnek viták arról, mire lenne érdemes költeni a pénzt. Ezzel kapcsolatban nem vagyok szakértő, de a külföldi tapasztalataim alapján elmondhatom, hogy a kultúránk népszerűsítésére és az országimázs építésére óriási hatással bír, ha valamilyen látványos eseményt szervezünk, ami felkelti a világ figyelmét. A történetmesélős megközelítésünk pedig valóban egy magyar különlegesség, hiszen sehol máshol a világban nem láttak még olyan tűzijátékot, ami egy történetet mesél el. Ezt a magyar innovációt a nemzetközi rendezvényszakma is nagyra értékeli, és amikor külföldön éltem, megtapasztaltam, mennyit jelent, ha a magyarságunkra felfigyelnek.

Mire gondolsz pontosan?

Amikor magyar színészként próbáltam megállni a helyem Londonban, mélyen átéltem, mit is jelent a haza, a kultúra és a gyökerek fontossága. Ráébredtem, hogy mennyire lényeges, hogy mások szemében magyarként valami különlegeset képviseljek. Külföldön a magyar nép sokszor ismeretlen, csupán homályos elképzelések élnek rólunk, és nem állunk olyan könnyen a köztudat középpontjában, mint mondjuk az olaszok vagy a franciák. Színészként számomra kulcsfontosságú volt, hogy megmutassam a saját kulturális identitásom, hogy átadhassam azt az üzenetet, amiért más vagyok. Ezt az érzést csak az értheti igazán, aki kimozdul a megszokott környezetéből, és külföldön próbál érvényesülni. És nem csupán Londonra gondolok, hiszen tudom, hogy Amerikában és Kanadában is hasonló érzésekkel küzdenek a magyarok, akikkel rokoni szálak fűznek össze. Amikor az interneten követik a műsoraimat, úgy érzik, hogy ez a történet róluk is szól. Nincs ezzel semmi baj, ha valakinek ez nem fontos, vagy ha nem érti, miről beszélek – de szerintem mindenkinek meg kell adni a lehetőséget, hogy a saját örömét megélje. Boldog lennék, ha békésen ünnepelhetnénk együtt az augusztus 20-át, a nemzeti ünnepeinket vagy a Pride-ot, anélkül, hogy az emberek egymásra fújnának. Egy évben legalább egy napot mindenkinek megérdemel, hogy a számára fontos dolgokat ünnepelhesse.

Az augusztus 20-i ünnepségsorozat rengeteg izgalmas információt tartogat, melyekről érdemes tudni. Cikkünkben összegyűjtöttük a rendezvény költségeit, a boltok nyitvatartási idejét, a várható időjárási viszonyokat, valamint a fővárosi közlekedésben bekövetkező változásokat. Az esti tűzijátékshow mellett számos program várja az érdeklődőket, melyekről itt tudhat meg többet.

Related posts