Mi is az a startup-párt, kérdezed? Nos, ez egy izgalmas kezdeményezés, ahol a fiatal vállalkozások és innovatív ötletek összefognak, hogy közösen alakítsák a jövőt. A startup-párt célja, hogy támogassa az új, dinamikus vállalkozásokat, és teret adjon a kr

A Tisza: startup vagy politikai párt? Érdekes kérdés, hiszen mindkét fogalom sajátos jellemzőkkel bír, amelyek megkülönböztetik őket egymástól. Mitől válik egy vállalkozás startupszerűvé? Talán a rugalmasság, az innováció és a gyors növekedési potenciál az, ami igazán megkülönbözteti őket a hagyományos vállalkozásoktól. Az ötletek gyors iterációja és a kockázatvállalás kulcsfontosságú elemei ennek a világának. De mi a helyzet a politikai pártokkal Magyarországon? Még mindig léteznek, vagy inkább csak árnyékai önmaguknak? A politikai táj folyamatosan változik, és néha nehéz nyomon követni, hogy ki kicsoda, és mit képvisel. Az új kezdeményezések és mozgalmak időnként felbukkannak, de vajon képesek-e kitörni a régi keretekből? A beszélgetés során Vogel Evelin neve is szóba kerül, akinek tevékenységei a lóverseny világában szintén megérdemlik a figyelmet. Az állatversenyek nemcsak sportesemények, hanem komoly üzleti lehetőségek is, ahol a stratégiai tervezés és a kockázatkezelés kulcsszerepet játszik. Összességében a Tisza mint fogalom sokféle kérdést vet fel, és a startupok, politikai pártok, valamint a lóverseny világa mind hozzájárul a komplexitásához. Minden egyes aspektus egy újabb réteget ad a beszélgetéshez, amelyben a hagyomány és az innováció, a politika és az üzlet összefonódik.

Valószínűleg nem csak én vettem észre, hogy a Tisza Párt felemelkedése kapcsán sokan azt emelik ki: a jelenség inkább emlékeztet egy startup dinamikájára, mintsem egy hagyományos politikai formációra. Ezt a gondolatot például a Vogel Evelin által készített interjúban is felvetették a 444-nél, valamint a Tisza-körüli háttérszereplőkről szóló cikkükben. A párt körüli diskurzus pedig sokkal inkább a vállalati szintű, negyedéves kickoff meetingek elcsépelt közhelyeire hasonlít, mint a politikai tudomány komoly szakszótárára.

Figyelemre méltó, hogy a Momentum is ebből a társadalmi szegmensből emelkedett ki, hiszen kezdeti népszerűségüket az adta, hogy a fehérgalléros középosztály végre megtalálta a tükörképét néhány politikai képviselőben. A Tisza viszont ezt a választói bázist és imázst tovább építi, ráadásul úgy vonzza magához a liberális értelmiséget, hogy közben nem próbál a kedvükben járni, sőt, inkább határozottan kiáll a saját elvei mellett.

Bár a startup kifejezés egyre gyakrabban felmerül a beszélgetésekben, itthon sokak számára még mindig ismeretlen területet jelent. Ez a vállalkozási forma leginkább a technológiai szektor sajátossága, amely az alacsony kamatokkal jellemzett évtizedek terméke, és a kaliforniai típusú turbókapitalizmus forradalmasító hatásának eredményeként alakult ki. Magyarországra csupán a vihar eleje érkezett meg. Noha létezik hazai startup ökoszisztéma és egy szélesebb értelemben vett techszektor, a válság előtt sok programozónak szánt gyorsképzés során képeztek át olyan tehetségeket, akik jobb sorsra érdemesek lettek volna—mégis, az olyan globális szolgáltatások, mint az Airbnb, Uber, Bolt, Foodora vagy a Lime által kínált e-rollerek, jórészt csak a nagyvárosokban éreztették hatásukat a mindennapi életben.

Ezekben a szolgáltatásokban az a közös, hogy a középosztályi nyilvánosság kitörő örömmel hangoskodott mellettük, így az, hogy a Tisza Párt úgy működik, mint egy startup, amolyan magától értetődően jó dologként lett prezentálva - pedig, ha azt mondanánk, hogy ez a párt egy gazdasági társaság, akkor az emberek mindjárt felhúznák a szemöldöküket. Nekem szerencsére (vagy szerencsétlenségemre) az egész profi karrierem különböző startupok szolgálatában telt, így szeretnék kicsit elmélázni a startup-párt fogalmán.

Első lépésként vegyük szemügyre a szembetűnő eltéréseket!

Egy politikai párt - hagyományosan - rendelkezik tagsággal, helyi alapszervezetekkel, küldöttséggel meg választmánnyal, akik megválasztják a vezetőket, majd kialakítanak egy programot, amit képviselnek. Ezen belül a párt létrehoz munkacsoportokat (vagy bizottságokat), ahol megadott részfeladatokkal foglalkoznak a külföldi kapcsolatok ápolásától kezdve a kampányanyagok előállításáig. Az elvük a demokratikus reprezentáció elve, miszerint van ugyan vezetőség, de azokat a többség akarata erősíti meg pozíciójában már a párton belül is, mert az általuk kínált program tükrözi a párt többségének akaratát.

Ez a definíció itthon szinte egyetlen pártnak sem felel meg, mindössze a jobboldalon találhatók még nyomai ennek a hagyományos felfogásnak, ám az is inkább csak felszínesen.

A startup világát sokan a demokrácia ellentéteként látják, inkább egyfajta feudális rendszerként működik. Az alapítók, akik az innovációs lángot hordozzák, ötleteikkel járják a befektetők világát. Ezek a befektetők, a saját víziójuk és kockázatvállalási hajlandóságuk függvényében, anyagi támogatást nyújtanak, de nem ingyen. A tőkeért cserébe keményen kikövetelik a tulajdonosi részesedést. Ha az ötlet sikeresnek bizonyul, az alapítók bővítik csapatukat, és a rendelkezésükre álló részesedésből újabb részeket átadnak, hogy még több tőkét vonjanak be. Ez a folyamat addig folytatódik, míg a vállalat el nem éri a tőzsdei nyilvánosságot, vagy egy nagyobb cég fel nem vásárolja. A startupok tehát egy folyamatosan mozgó játszmát alkotnak, ahol a hatalom és a kockázat eloszlása dinamikusan változik.

Természetesen a startupok nem csak "pőre" termékek, hanem világmegváltó misszióval bíró forradalmi élcsapatok: ez a sztori az ideológia, ami a belső kohéziót és a nyilvánossággal való kommunikációt egyben tartja. Erre pedig szükség van, ugyanis egy startup üzleti modellje arról szól, hogy ne legyen jövedelmező az első X évben, hanem legyen minél több felhasználója. Aki beszáll, az kvázi nyomott áron vállal munkát egy későbbi nagyobb kifizetés reményében, és a befektetők is az alapján adnak pénzt, hogy a befektetésük értéke a tízszeresét, százszorosát vagy ezerszeresét (!) éri majd pár éven belül. Ez tízből kilenc brigádnak egyébként nem jön be, földbe állnak egy-két befektetési kör után, így a startup-ökoszisztéma sokkal jobban hasonlít egy lóversenyhez, mint egy hagyományosan felépített gazdasági vállalkozáshoz vagy befektetéshez. Az alapítók a zsokék, az atyaúristenek, akik megpróbálnak olyan csapatot és olyan terméket gründolni maguk alá, ami elviszi őket a következő körig - évről évre, amíg mindenki ki nem szállhat jó sok zsetonnal.

Ebben a kontextusban Vogel Evelin harmincmilliós kifizetési igénye nem tűnik annyira szokatlannak, ha figyelembe vesszük, hogy a Tisza egy startup, ő pedig egy alapító, aki a tulajdonrészének értékesítésén gondolkodott a távozása során. Ha a bérkategóriát nézzük, fél évnyi munkáért ez a Google vagy Microsoft középvezetőinek és programozóinak jövedelmi szintjével vethető össze. Ez pedig a Tisza félmilliárdos éves bevételéhez mérten olyan, mintha Vogel a legkiválóbb teljesítményt nyújtó értékesítési menedzser lett volna, akinek jutalék is járna a sikeréért.

Ha a Tisza egy startup lenne, akkor nézzük meg alaposabban ezt a megközelítést: feltételezhetjük, hogy már rendelkezik néhány korai befektetővel, és a csapat élén áll Magyar Péter, aki egy igazi erőforrás a márkaépítésben. A rendszerváltás emblematikus jelentősége mellett Péter képes eladni mindent, a fotóalbumoktól kezdve az illatgyertyákig. Az ígért termék persze a rendszerváltás, de hogy ez valósággá válik-e 2026-ra, az még kérdéses. Ha a tervezett éves bevétel félmilliárd forint körüli, akkor a potenciális befektetők nagyon is kedvezően értékelhetnék a céget, akár 2,5 milliárd forintra is. Azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni a költségeket sem; nem tudjuk, mennyi pénz ment el zászlókra, kitűzőkre, hangosítókra és benzinszámlákra, ami befolyásolhatja a profitabilitást. Az biztos, hogy a Tisza nem csupán egy folyó, hanem egy komplex vállalkozás, amelynek jövője a megfelelő stratégiák és erőforrások függvénye.

Ugyanis a Tisza Párt támogatói gyakorlatilag bucira adják a pénzt, nem lesznek tőle tagdíjat fizető párttagok, legfeljebb brandelt merchöt vehetnek. Talán a befektetőknek több beleszólásuk van a párt irányába, de erről semmit se tudunk, sőt: Magyar okos PR-osként (vagy Magyar okos PR-osa) gondosan ügyel arra, hogy a brand arcán és hangján kívül semmi más, pláne semmi véleményes ne hangozzék el. (A hangfelvételeket meg úgyis Rogán hegesztette otthon valami AI-előfizetéssel, sőt, nekem megígérte, hogy befizeti a gázszámlámat.)

Startupos megoldás a képviselő-casting is: a Tisza kvázi álláslehetőségeket hirdet meg, majd a jelentkezőket profi HR-esekkel fogja megszűrni. Ennél tényleg csak az lenne szórakoztatóbb, ha mondjuk a Partizánon menne erről egy műsor a Cápak között stílusában. Esetleg még emelt díjas SMS-es szavazásokat lehetne alkalmazni, hogy területileg kiderüljön, ki a legalkalmasabb a Tisza-szimpatizánsok képviseletére a következő választáson.

A téma mélyebb ismerői jogosan vethetik fel, hogy a startupok globális sikerét végső soron az alapítóik zsenialitása biztosítja, hiszen ők képesek olyan innovatív termékeket létrehozni, amelyek a piacon érvényesülnek. Valóban, a Tisza példája is jól mutatja, hogy a siker gyakran a legitimitás kulcsa. Azonban, ha politikai szempontból közelítem meg a dolgot, akkor ez az érvelés a Führerprinzip néven ismert elgondolásra utal, és sokan, akik a Fidesz által propagált "koffeinmentes" verzióval találkoznak, meglehetősen elutasítóan viszonyulnak hozzá ebben az országban.

Ha a startupok világát szemlélem, sajnos csak nevethetek, hiszen már számos ígéretes termék sorsa pecsételődött meg, míg más, középszerű megoldások szárnyra kaptak, csupán azért, mert mögöttük erős tőkeérdekek álltak. Itt nem a termék zseniális tulajdonságai határozzák meg a sikerét, hanem sokkal inkább a piaci lehetőségek kiaknázása, olyan előnyök felfedezése, amelyeket mások nem látnak, vagy nem tudnak kihasználni. A háttéralkuk, stratégiai partnerségek és egyéb rejtett játszmák olyan komplex hálót alkotnak, amelyről könyvek sokasága szólhatna.

A lovi manapság érzésre azért tisztább, de a lovi lényegén ez nem változtat.

A szerző újságíróként és publicistaként tevékenykedik, jelenleg az ÖT csapatának egyik tagja.

Ez a cikk az ÖT és az Index közötti szoros együttműködés eredményeként került fel platformunkra. Ha szívesen megosztaná, hozzászólna, vagy további hasonló tartalmakra lenne kíváncsi, látogassa meg partnerünket, az ÖT weboldalát!

Related posts