Milyen jövő vár rád, Wizz Air?

Üdvözöljük az "On the Other Hand" szekciónkban, ahol a Portfolio véleményrovatának cikkei találhatók. Ezek a hozzászólások a szerzők egyéni nézeteit tükrözik, és nem mindig tükrözik a Portfolio szerkesztőségének hivatalos álláspontját. Amennyiben szeretné megosztani saját gondolatait a témában, kérjük, küldje el írását a [email protected] e-mail címre. A megjelent írásokat itt tekintheti meg.
Idén az európai légiközlekedési szektorban a csökkenő olajárak lesznek a legfőbb tényezők a profitok alakulásában. Tavaly a kerozin ára 10,5 százalékkal esett vissza az előző évhez képest, ám ez az eredményekben még csak részben mutatkozott meg. Az európai légitársaságok általában ilyenkor hajlamosak a rövid távú költségelőnyöket feláldozni: árversenybe kezdenek, hogy új ügyfeleket vonzanak, és így megalapozzák a következő év várhatóan magasabb profitjait. Tehát a nyereségesség javulása általában csak egy év késlekedéssel tapasztalható.
A profitnövekedésre vonatkozó előrejelzéseinket megerősíti az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) által végzett iparági elemzés is. A szakértők becslése szerint 2025-re az európai légiközlekedés szereplői utasonként 1 dollárral magasabb nettó profitra tehetnek szert, ami azt jelenti, hogy az egy utasra jutó nyereség elérheti a 9,2 dollárt. E növekvő jövedelmezőséget a kőolajárak jellemzően 12-18 hónapos eltolódással érvényesülő hatása, valamint az alacsonyabb kapacitásbővülés és a reálbérek emelkedése egyaránt támogathatja.
A globális légi közlekedés tavaly a kapacitáskorlátok ellenére új csúcsot ért el az utasok számában, a bővülése megközelítette a 11 százalékot. A Wizz Airt is érintő Pratt & Whitney hajtómű-probléma világszinten átlagosan napi közel 350 gépet érint 2026 végéig, ez a globálisan operáló keskenytörzsű gépállomány közel 2 százaléka.
Európában a légi forgalom, különösen a nyugat-európai belföldi járatok esetében, még nem állt helyre a Covid előtti szintre. 2024-re a járatok száma 5,1%-os növekedéssel közelít a 10,7 millióhoz, amely a 2019-es adatok 96%-ának felel meg. Az Eurocontrol 2025-re vonatkozó alapesete szerint várhatóan teljes mértékben helyreáll a forgalom, és a járatok száma 3,7%-kal 11,1 millióra nőhet. Ezt követően a növekedés üteme évi átlagosan 2%-ra mérséklődhet, ugyanakkor a globális politikai események, mint az orosz-ukrán konfliktus lezárása vagy az izraeli helyzet enyhülése, váratlanul felgyorsíthatják a forgalom bővülését.
Az idei évben az európai légi ipar továbbra is számos komoly kihívással küzd. A növekvő bérek, a sztrájkok, valamint az egyre gyakoribb és zavaró időjárási jelenségek mind hozzájárulnak a helyzet bonyolultságához. Ezen kívül a kibertámadások, a folyamatosan emelkedő repülőtéri díjak és a nemzeti adók is jelentős terhet rónak az ágazatra. Mindezek mellett az orosz-ukrán háború elhúzódó hatásai is mély nyomot hagynak, tovább nehezítve a helyzetet.
Európa gazdasági növekedése jelenleg lassú ütemben halad, elmaradva az Egyesült Államok és Kína teljesítményétől. Az Ukrajnában zajló konfliktus továbbra is többféle módon befolyásolja a légi közlekedést. Jelen állapot szerint az európai légtér 20%-a zárva van, ami komoly kihívások elé állítja a nyugati légitársaságokat, hiszen az orosz légtérhasználati jogok visszavonása jelentős átszervezéseket igényel az ázsiai járatok terén. Ez a helyzet közvetve kedvezőtlen hatással van a közép-európai diszkont légitársaságok működésére is. A nyári csúcsidőszakban, amikor a forgalom rendkívül magas, a légiirányítás leterheltsége folyamatosan megpróbáltatások elé állítja az európai légiforgalom normál működését, ami késésekhez és járattörlésekhez vezet már lassan egy évtizede. Mindez jelentős kártérítési költségeket ró az érintett légitársaságokra.
A Wizz Air január 30-án, csütörtök reggel fogja közzétenni 2025-ös pénzügyi évének harmadik negyedéves eredményeit. A várakozásunk szerint a nettó veszteség 206 millió euró lesz, amit egy jelentős, 200 millió euróra becsült devizaárfolyam-átértékelési veszteség okozhat az amerikai dollár erősödése miatt. Az EBIT várakozásunk szerint 4 millió euróra emelkedik a pénzügyi harmadik negyedévben, ami 184 millió eurós növekedést jelent az előző évhez képest, köszönhetően a RASK (egységbevétel) javulásának és az üzemanyag-költségek csökkentésének.
A menedzsment hitelességének helyreállítása most kiemelt figyelmet igényel, mivel a legfrissebb profit-előrejelzés körüli piaci kételkedés aggasztó jeleket mutat. A Wizz Air a pénzügyi évre vonatkozó nyereségvárakozását továbbra is 350-450 millió euró között határozta meg, amelyet az ősszel közzétett féléves eredmények során kommunikált. Az amerikai dollár euróval szembeni jelentős erősödése a 2024-es év utolsó negyedévében, valamint a várt üzemanyagköltségek váratlan emelkedése miatt a menedzsmentnek valószínűleg újra kell gondolnia előrejelzéseit, és a várakozásokat lefelé kell majd módosítania.
A Wizz Air előtt számos kihívás áll, de 2025 igazi mérföldkövet jelenthet a társaság számára. Az októberi menedzsmenti tájékoztatóban kiemelték, hogy az elkövetkező években a közép-kelet-európai piacokra összpontosítanak, ahol a márka ismertsége magasabb, és a piaci környezet érettebb. Itt a Wizz Air kisebb versennyel nézhet szembe a terjeszkedés terén, hiszen a Ryanair és az easyJet várhatóan csak egyszámjegyű kapacitásnövekedést realizál a következő két évben, miközben a Wizz Air 20 százalék körüli növekedésre számíthat. A legújabb menedzsment-nyilatkozatok alapján az árkörnyezet és a foglalási trendek is kedvezően alakulhatnak, ami arra utal, hogy a Wizz Air árképzése és árrései a jövőben valószínűleg emelkedni fognak a versenytársakkal összevetve. Emlékezetes, hogy hasonló helyzetet tapasztaltunk 2019-ben, így nem lenne meglepő, ha a Wizz Air számára egy kedvező forgatókönyv valósulna meg a közeljövőben.
A pénzügyi negyedik negyedév korai jelei azt mutatják, hogy az iparág kihasználtsága és árazási hatékonysága éves összevetésben tovább növekedhet. Ugyanakkor az easyJet január 22-én kiadott nyilatkozata óvatosabb megközelítést tükröz, mivel rövid távon inkább stagnálásra számítanak. Fontos megemlíteni, hogy idén áprilisban húsvét ünnepe is vár ránk, ami azt jelenti, hogy március lehet gyengébben teljesítő hónap, míg április erősebb eredményekkel kecsegtet a 2024-es évhez képest. A kedvező tendencia várhatóan továbbra is megmarad, mivel a reálbérek emelkedése lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy könnyebben elfogadják a magasabb jegyárakat is.
A tőzsdék világában megfigyelhető szezonális trendek a légi közlekedési szektornak kedveznek az év első negyedévében. Az utóbbi hetekben azonban a részvények lendülete csökkent, amelyet az olajárak növekedése váltott ki. A Wizz Air esetében a vállalat fedezeti stratégiája segíthet megőrizni a nyári nyereségeket, még egy emelkedő olajár-környezetben is. Az október 25-i adatok szerint az üzemanyagköltségek és az EUR/USD árfolyam 50 százaléka már fedezve volt a következő 12 hónapra, ami biztonságot nyújt a jövedelmezőség szempontjából.
A 2026-ra vonatkozó konszenzusos bevételi előrejelzésünk jelentősen alulmúlja a saját becsléseinket, hiszen alacsonyabb kapacitásbővülésre és az idei évhez hasonló RASK-ra (üléskilométerre jutó átlagbevétel) alapoz. Ezt a megközelítést mi túlzottan pesszimistának tartjuk. A Wizz Air RASK-ja a Covid előtti időszakban átlagosan körülbelül 10 százalékkal maradt el a Ryanairétól, azonban ez a különbség mára 15 százalékra nőtt, elsősorban a Wizz Air új piacokra való belépése révén. Várakozásaink szerint a Wizz Air a következő pénzügyi évben meglepően erős bevételi adatokat fog prezentálni, mivel még mindig van lehetőségük a Ryanairhez való felzárkózásra az árak terén. Ez pedig kedvezően befolyásolhatja a részvényárfolyamukat is.