Mindössze két hónap leforgása alatt a Toyota több mint egymilliárd dollárt veszít az amerikai vámok miatt.

A New York Times jelentése szerint a Toyota jelentős profitcsökkenésre számít a Trump által bevezetett vámok és az erősödő jen következményeként.

A világ legnagyobb autógyártója csütörtökön bejelentette, hogy a március végével záruló pénzügyi évre körülbelül 20 százalékos operatív profitcsökkenésre számít. A vállalat vezetősége az erősödő jen és Donald Trump amerikai elnök vámpolitikájának kedvezőtlen következményeire hivatkozott a várakozásaik indoklásakor.

A cég becslése szerint az áprilisi és májusi időszakban összesen 1,3 milliárd dolláros veszteség várható.

Koji Sato, a Toyota vezérigazgatója, a csütörtöki sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az áprilisban bevezetett autóipari vámok hatásait csupán az említett két hónapra tudták felmérni. Ezt követően rendkívül nehéz pontos előrejelzéseket adni.

Az autóipart körülvevő jelenlegi környezet, beleértve a kereskedelmi kapcsolatokat is, rendkívül változékony

- tette hozzá.

A Toyota példája világosan illusztrálja, hogy Trump vámpolitikájának hirtelen irányváltásai milyen hatással vannak az autóiparra. Bár a japán termékekre kivetett 24%-os vámot ideiglenesen felfüggesztették 90 napra, az Egyesült Államok a múlt hónapban 25%-os vámot alkalmazott a gépjárműimportra, amelyet a legutóbbi héten már az autóalkatrészekre is kiterjesztettek. Ennek következményei már most is érezhetők az iparágban.

Bár a Toyota a japán autógyártók között az egyik legkevésbé kitéve a vámok hatásainak – hiszen az Egyesült Államokban évente értékesített több mint 2,3 millió járműből csupán körülbelül 500 000 származik Japánból –, a vállalat már most is jelentős veszteségeket szenved el. Ennek ellenére a cég optimistán tekint a jövőbe, és arra számít, hogy az észak-amerikai piacon eladott autóik száma 237 000 egységgel fog emelkedni a jelenlegi pénzügyi év során.

A kisebb japán autógyártók, mint a Mazda és a Subaru, igencsak kiemelkedő arányban forgalmaznak importált járműveket az Egyesült Államok piacán, míg a Mitsubishi teljesen hiányzik az amerikai gyártási térképről. Közben Japán második és harmadik legnagyobb autógyártója, a Honda és a Nissan, a jövő héten bejelentik pénzügyi teljesítményüket, ami izgalmas várakozást kelt a piacon.

A vámpolitika hatásai nem korlátozódnak a japán gyártókra. A múlt héten a General Motors több mint 20 százalékkal csökkentette 2025-ös profitvárakozását, hivatkozva a vámok miatt várhatóan 4 milliárd dollárt meghaladó idei költségnövekedésre. Számos európai autógyártó eközben visszavonta 2025-ös pénzügyi előrejelzéséf a vámokkal kapcsolatos bizonytalanság miatt.

Related posts