Nyolcvan év a kollektív megbélyegzés árnyékában: a Beneš-dekrétumok tartós nyomai A kollektív megbélyegzés árnyékában eltelt nyolcvan év során a Beneš-dekrétumok következményei továbbra is mély sebeket ejtenek a társadalmon. E jogszabályok nem csupán a t

1945. augusztus 2-án Edvard Beneš, Csehszlovákia elnöke, aláírta a 33. számú elnöki dekrétumot, amely a szlovákiai magyarság számára a legnagyobb súlyú hátrányos intézkedést jelentette. Nyolc évtizeddel később ez a jogszabály - és a kollektív bűnösség elve - még mindig érvényben van, mély nyomot hagyva a felvidéki magyar közösség lelkében.

Miközben a potsdami konferencia résztvevői éppen záróakkordjaikat játszották, Csehszlovákia földjén egy rendkívül súlyos jogszabály látott napvilágot, amely hosszú távú következményekkel terhelte a régiót. A 33. számú Benes-dekrétum az ott élő német és magyar közösségek kollektív bűnösségét hirdette ki, ezzel drámai fordulatot hozva a politikai és társadalmi viszonyokban.

Ez a jogszabály, amely hűen tükrözte az 1945. április 5-én kihirdetett kassai kormányprogram szellemét, számos drámai intézkedést hozott. A nyugdíjak és egyéb állami juttatások megvonása, valamint az állami szférában dolgozók elbocsátása elkerülhetetlenné vált. A magyar nyelv használatát a közéletben teljes mértékben betiltották, a magyar diákokat pedig kizárták az egyetemekről. Ezen kívül a magyar kulturális egyesületek feloszlatására került sor, és a magyarok bankbetétei befagyasztásra ítéltettek.

A Benes-dekrétumok összesen 143 elnöki rendeletet foglaltak magukban, amelyek a második világháború utáni csehszlovák államiság alapjait képezték. E rendeletek közül 13 kifejezetten a német és magyar kisebbség kollektív bűnösségét állapította meg. Az 1945. május 19-én kiadott 5. számú dekrétum pontosan definiálta, hogy kik számítanak német vagy magyar nemzetiségűnek: "azokat a személyeket, akik az 1929 óta végzett bármely népszámlálás során német vagy magyar nemzetiségűként nyilatkoztak."

A kollektív bűnösség elvének alkalmazása mélyen ellentétes az emberi jogok alapvető normáival, és súlyosan sérti a nemzetközi jog általánosan elfogadott elveit. Ez a megközelítés ellentmond a diszkriminációt és a kényszermunkát tiltó szabályozásoknak, valamint a tulajdon sérthetetlenségének elvét is megkérdőjelezi. Ennek ellenére Csehország és Szlovákia jogi keretei továbbra is elismerik és alkalmazzák ezeket a dekrétumokat, tükrözve ezzel a történelmi kontextust és a jogi hagyományokat.

A magyarság elnyomásának egyik legkifinomultabb módszere a reszlovakizáció volt. Ez a folyamat lényegében azt kínálta a magyaroknak, hogy szlováknak nyilvánítsák magukat, így elkerülhették a deportálásokat és kitelepítéseket, miközben újra hozzáférhettek állampolgári jogaikhoz.

A hatóságok fenyegető fellépése egy drámai választás elé állította az embereket: vagy szlováknak tekintik magukat, vagy pedig a deportálandók listájára kerülnek. Több mint háromszázezer magyar élt át ezt a kegyetlen helyzetet, amely mélyen megváltoztatta életüket és identitásukat.

A kényszer szülte reszlovakizációs nyilatkozatokat végül csak 1954-ben érvénytelenítették.

A dekrétumok gyakorlati végrehajtása szörnyűséges formákat öltött. 1945-46 telén mintegy 40-45 ezer magyart deportáltak fűtetlen marhavagonokban a csehországi Szudéta-vidékre, ahol kényszermunkára fogták őket. A deportáltak gyakran hetekig utaztak embertelen körülmények között, sokszor fűtés és megfelelő élelem nélkül.

Arra gondoltunk, hogy úgy visznek bennünket, mint korábban a zsidókat

Kreftné Szovics Gabriella így idézte fel a múltat: 1946-ban a családjával együtt a kitelepítettek sorába került. A csehországi kényszermunka-táborok megpróbáltatásai maradandó nyomot hagytak a lelkükben.

1946 februárjában Budapesten megkötötték a magyar-csehszlovák lakosságcsere-egyezményt, amely elviekben kölcsönös alapokra épült. A valóságban viszont inkább egyoldalú kitelepítést jelentett. A csehszlovák hatóságok számára lehetőséget biztosított, hogy annyi magyart telepítsenek át Magyarországra, ahány szlovák önként vállalta az áttelepülést a szomszédos országba.

Április 12-e jelentős dátum a magyar történelemben, hiszen ezen a napon indult el az első "magyar vonat", amely a felvidékről kitelepített embereket szállította. Ez a nap azóta a felvidéki magyarok emléknapjaként él a köztudatban. 1949. június 5-ig, amikor az utolsó vonat is elhagyta a Felvidéket, összesen 89 660 magyart kényszerítettek el szülőföldjükről. Ezzel szemben Magyarországról csupán 73 273 szlovák települt át, és ők mind önkéntesen tették ezt.

A kitelepítések stratégiai célja a dél-felvidéki magyar etnikai tömb megbontása volt. A csehszlovák hatóságok tudatosan a legmódosabb rétegeket és az értelmiséget jelölték ki áttelepítésre, ezzel a magyar közösséget máig ható következményekkel "fejezték le".

Felsőszeli esete kiválóan illusztrálja ezt a stratégiát: a közel négyezer fős, túlnyomórészt magyar lakosságú faluból a hatóságok körülbelül 3800 embert kényszerítettek távozásra, miután a közösség nagy része elvetette a "reszlovakizálódás" gondolatát. Ezzel a település magyar karaktere drámai módon és hirtelen változott meg.

1945 elejétől 1949 közepéig mintegy 200 000 magyar hagyta el a Felvidéket. A Benes-dekrétumok negatív "eredményei" az 1950. évi népszámlálás adataiban tükröződtek: a szlovákiai magyarság hivatalos lélekszáma ekkor érte el a mélypontot, 367 733 főt.

Az 1948. október 25-i törvény hűségeskü letétele után visszaadta ugyan a magyar nemzetiségűek állampolgárságát, de a trauma mélyen beivódott a közösség tudatába. Alig van olyan felvidéki magyar család, amelyet ne érintett volna ez a borzalom. A felvidéki közösség a mai napig hordozza ennek nyomát.

A Benes-dekrétumok hatályon kívül helyezését és az elkobzott vagyonok visszaadását a kommunizmus összeomlása után sem Csehszlovákia, sem az 1993-ban létrejött Cseh Köztársaság és Szlovák Köztársaság nem tűzte napirendre. A szlovák parlament 2007. szeptember 20-án határozatban szögezte le, hogy a dekrétumokból "eredő jogi- és tulajdonviszonyok megkérdőjelezhetetlenek, érinthetetlenek és megváltoztathatatlanok".

A gyakorlatban azonban a dekrétumokra még ma is hivatkoznak. 2009-ben a szlovák Állami Erdőgazdaság a dekrétumokra hivatkozással akart egy 35 hektáros erdőterületet elkobozni. 2020-ban az Emberi Jogok Európai Bírósága kimondta, hogy az eljárás igazságtalanul zajlott.

Ugyanebben az évben a pozsonyi körgyűrű építése során számos földterületet terveztek kisajátítani kárpótlás nélkül, azzal az indoklással, hogy ezek a területek már 1945-ben el kellett volna, hogy kerüljenek a magyar nemzetiségű tulajdonosok kezéből.

Az Európa Tanács Kisebbségi Keretegyezményének Tanácsadó Bizottsága 2022 júniusában jelentést tett közzé, amelyben aggasztóan utalt arra, hogy a szlovák hatóságok esetleg még mindig folytathatják a Benes-dekrétumok alkalmazását.

A dekrétumok összeegyeztethetetlenek az Európai Unió Alapjogi Chartájával, mégis a lisszaboni szerződés keretein belül is hatályban maradhattak. Ez a paradoxon jól mutatja, mennyire mélyen gyökereznek a történelmi sérelmek az európai jogrendben.

Related posts