Régóta várt esemény zajlott le a benzinkutakon, amely megdöbbentette az autósokat.

Az idei év eddig rendkívül kedvező fordulatokat hozott a hazai autósok számára. Az amerikai elnök, Donald Trump vámintézkedései és az OPEC-országok tevékenységei következtében az olajárak drasztikus csökkenésen mentek keresztül, miközben a forint erősödésnek indult a dollárral szemben. Ennek köszönhetően a benzin és dízel ára a hazai kutakon jelentős mértékben csökkent. Érdekes azonban, hogy a nagy áresés mellett egy figyelemre méltó tendenciát is észlelhetünk: december óta folyamatosan szűkült az árkülönbség a benzin és a dízel között, és nemrégiben ez a különbség már negatív irányt is vett. Elemzésünk keretében megvizsgáljuk, mi rejlik a régóta nem tapasztalt jelenség mögött, és milyen tényezők befolyásolják ezt a piaci átalakulást.
Az utóbbi hónapokban jelentős csökkenést tapasztalhattunk az olajárak terén, ráadásul a forint is megerősödött a dollárral szemben. E két tényező kedvező hatással volt a hazai benzinkutakra:
Május elején 581 forintra süllyedt a benzin literenkénti ára,
Ilyen alacsony szinten utoljára tavaly januárban tapasztalhattuk a kurzus értékét.
Elsősorban a Donald Trump által bejelentett vámintézkedések apropóján megugró recessziós félelmek helyeztek nyomást az olajárra, de az OPEC-kartell vártnál jóval nagyobb termelésnövelése is lefelé hajtotta a Brentet. A dollárgyengülés szintén Trump elnök intézkedései nyomán indult el.
A háttérben egy figyelemre méltó mechanizmus rejtőzik, amelyre a jelentős áresés időszakában talán sokan nem fordítottak kellő figyelmet: az utóbbi hónapok során, különösen december óta, a benzin és a dízel ára között tapasztalható különbség folyamatosan csökkent, ahogy a piaci kilengések egyre inkább stabilizálódtak.
a múlt héten pedig ez a különbség átfordult negatívba, ilyet utoljára tavaly októberben láttunk.
Ezt a helyzetet egyfajta "öröm a bánatban" szemszögéből is értékelhetjük, hiszen a hazai személygépkocsi-flottában a járművek körülbelül 60%-a benzines üzemű, míg a dízelmotorral szerelt autók aránya csupán 30% körüli.
Március közepétől kezdve
nagyot nőtt a finomításért járó prémium a benzin esetében,
A Neste adatai szerint a crack árfolyama a március közepi 3 dolláros hordónkénti mélypontról 18 dollárra emelkedett. Ez a jelentős áremelkedés beépült a nagykereskedelmi árba, habár a Mol finomítói árréséről nincsenek hivatalosan nyilvános információk. Ennek következtében a fogyasztói árban is tetten érhető volt a változás, ami magyarázatot ad arra, hogy a benzin esetében miért tapasztalhattunk viszonylag mérsékelt árcsökkenést a dízelhez képest.
A benzin-spread kitágulásának hátterében számos lényeges tényező áll:
A fent említett alapvető tényezők mellett elengedhetetlen, hogy a szezonális hatásokra is külön figyelmet fordítsunk: lényegében
nyáron a turizmus fellendülése miatt jellemzően nő a benzinfogyasztás,
május közepén a várhatóan növekvő kereslet miatti magasabb árazás is szerepet játszhat abban, hogy negatív lett a dízel-benzin árkülönbség. Emellett azt is fontos kiemelni, hogy a közúti szállításban a dízel dominál, így gazdasági fellendülés idején nőhet a dízel iránti kereslet, kedvezőtlen gazdasági kilátások esetén pedig csökkenhet a gázolaj iránti igény.