A BYD 2025-ben megérkezett az európai piacra, és egyre inkább kezdi hódítani a szegedi utakat is az új modelleivel.

A BYD 2025-re jelentős növekedést mutatott az európai piacon, hiszen eladásait négyszeresére emelte. Azonban a szegedi gyárból származó járművek és az ezekhez kapcsolódó szerviztámogatás kulcsfontosságú szerepet játszanak abban, hogy a kínai autógyártó sikere fenntartható legyen.
Nem véletlen, hogy a BYD a Római bemutatót választotta legújabb, legkedvezőbb árú modellje, a Dolphin Surf számára. Olaszország, mint a népautók szülőhazája, ideális helyszínt kínál a márka számára, hogy bemutassa, hogyan kívánja megújítani a klasszikus autóformákat. A kínai gyártó ezzel azt a üzenetet kívánja közvetíteni, hogy "Delfinjük" az elektromos alternatívája lehet olyan ikonikus modelleknek, mint a Fiat 500, a Citroën Kacsa vagy a Volkswagen Bogár - olvasható a Bloomberg cikkében, amely az autógyártó európai terjeszkedését elemzi.
A BYD nagy kockázatot vállalva robog előre Európában. Számos jól beágyazott helyi gyártóval és az évtizedek óta jelen lévő japán és dél-koreai márkákkal kell felvennie a versenyt. A kínai márka ismertsége egyelőre még elég alacsony. Nem engedhetnek meg maguknak egyetlen imázsromboló hibát, például visszahívást, mert az megszakítaná nagy menetelésüket az öreg kontinensen.
Aki Európában, ahol a szigorú szabályozások és a kiélezett piaci verseny uralja a terepet, képes diadalmaskodni, az bármely más tájon a világban megállja a helyét.
"Stella Li, a BYD európai tevékenységéért felelős vezetője, így nyilatkozott a hírügynökségnek: 'Egyedivé kell tennünk a szövegeinket.' Li pályafutása a cégnél már az 1990-es években kezdődött, amikor a BYD még mobiltelefon-akkumulátorokat gyártott."
A munkahelye Kínában található, de szinte minden hónapban átugrik Európába. Ilyenkor rendszeresen bejárja az autószalonokat, ahol minden részletre kíváncsi: a kiállított modellek világítása éppúgy érdekli, mint az értékesítési statisztikák. Egy korábbi interjú során megemlítette, hogy a BYD számára Európa a legfontosabb külpiac, ahol 20 milliárd dolláros befektetéseket terveznek.
A BYD a 2022-es párizsi autókiállításon mutatkozott be Európában, ám ezt nem nevezhetjük repülőrajtnak. Modelljei nem tudtak lépést tartani a kontinens legjobb villanyautó-piacain, Norvégiában és Hollandiában a Tesla vagy a BMW jobban ismert típusaival. Aztán 2024-ben úgy döntöttek, hogy a kisebb, olcsóbb, konnektorból tölthető és akkumulátoros modellek felé fordulnak.
Ez igazán figyelemreméltó. A Dataforce adatszolgáltató legfrissebb jelentése alapján 2025 első felében már négyszer annyi autó kelt el, mint a tavalyi év azonos időszakában. A siker kulcsfontosságú eleme, hogy több vezetőt is sikerült megszerezniük a legnagyobb helyi riválisaiktól. Például Maria Grazia Davino, aki korábban a Stellantis brit leányvállalatának élén állt, most a BYD csapatát erősíti. Davino rendkívül gyorsan átalakította a németországi értékesítési struktúrát, és éppen azért szerződtették, hogy helyi tapasztalatával támogassa a BYD vezetőségét.
A kínai autómárka idén különösen nagy sikerrel zárta az évet az Egyesült Királyságban. Míg 2024 áprilisáig csupán 1600 autó talált gazdára, addig 2025 első négy hónapjában a konnektoros modellek bevezetésének köszönhetően már 12 ezer BYD kelt el a szigetországban - derült ki a Dataforce legfrissebb statisztikáiból. Ez a dinamikus növekedés azt jelzi, hogy jó úton haladnak afelé, hogy utolérjék olyan nagy népszerűségnek örvendő márkákat, mint a Fiat, a Honda és a BMW Mini.
Bob Dalgliesh, a 50 éves skót kiberbiztonsági szakértő, a vállalata számára egy különleges döntést hozott: a flottájukba egy konnektorból tölthető BYD Seal U modellt választott. Ez a közepes méretű SUV kifejezetten a tágasabb utazásokra vágyó családok számára készült, és teljesen elektromos változata is elérhető. Az árát tekintve a BYD Seal U 6 ezer fonttal (jelenlegi árfolyamon több mint 2,83 millió forint) olcsóbb, mint a népszerű Audi A3-as hibrid, miközben jelentősen nagyobb belső teret kínál. Az autó mindössze két hónap alatt érkezett meg Kínából, és külön érdekessége, hogy 360 fokos környezetfigyelő kamerával van felszerelve, amely más gyártók esetében extra költséget jelent.
A szigetországban a Dolphin Surf ára 18 650 font (körülbelül 8,8 millió forint), ami kedvezőbb választás, mint a Renault 5 vagy a Citroën ë-3. Ezek a modellek ugyan valamivel nagyobb hatótávval rendelkeznek, de a Surf alapmodellje is tisztességes 220 kilométert tud megtenni egy teljes töltéssel. Az autó tele van olyan hasznos extrákkal, mint például a parkolókamera és a sávtartó rendszer, amelyek a versenytársak esetében gyakran felárat jelentenek.
A BYD, mint a nehézsúlyú versenyző, dinamikusan hódítja meg az európai autópiacot. A vállalat fejlesztési részlegénél 2024-re már 120 ezer mérnök dolgozik, ami hatalmas innovációs potenciált jelent. Szegeden, a BYD gyárában az év végére várható a Seal U modell gyártásának megkezdése. Terveik között szerepel a saját beszállítói láncuk kiépítése Európában, és a cég filozófiájának megfelelően a disztribúciót is saját irányításuk alatt kívánják tartani. Ez a stratégia nemcsak a piaci jelenlétüket erősíti, hanem a termékek minőségét és elérhetőségét is garantálja.
A magyarországi gyártóbázison készült autók mellé így szerviztámogatást is nyújthatnak. Az üzem a görögországi tengeri kikötőből induló szállítási kapcsolattal az egyik mintaprojektje lehet a pekingi kormány új selyemút-programjának. A szegedi projekt igazolni látszik Li szavait, aki azt mondta a Bloombergnek, hogy ha egyszer elhatároznak valamit, akkor minden erejükkel támogatják a megvalósítását.