Szlovákiában szeretnél vállalkozni? Magyar állampolgárként néhány fontos szempontot érdemes figyelembe venni!

A marketingszakember már magabiztosan navigál Szlovákia területén.
Ha valaki azt gondolná, hogy az államnyelv ismerete nélkül szinte lehetetlen érvényesülni egy adott ország munkaerőpiacán, az nem teljesen téved. Mayer példája jól illusztrálja, hogy bár nem lehetetlen, a nyelvi korlátok mégis jelentős hátrányt jelentenek a kiinduló helyzetben.
Egyrészt a bilinguális könyvelőirodák viszonylag könnyen elérhetők, ami jelentős mértékben csökkenti a vállalkozók adminisztratív terheit. Másrészt a Szlovákiai Magyar Vállalkozók Szövetsége is hasznos támogatást nyújthat az ügyintézés során, különösen a kapcsolati háló kiépítésében.
"De annyira frusztráló volt, hogy semmit sem értettem."
Az AM Business cégvezetője hangsúlyozza, hogy magyar állampolgárként, még a legelső lépések során, minimális nyelvtudással is lehet sikereket elérni Szlovákiában. Ugyanakkor fontos figyelembe venni, hogy a siker mértéke nagyban függ a választott szektortól és a vállalkozás méretétől. Például egy marketingügynökség esetében a helyi nyelvhasználatot a cég vezetése és ügyfelei határozzák meg, így a nyelvi korlátok könnyen áthidalhatóak.
"A kezdeti időszakban többször is találkoztunk azzal a kihívással, hogy egy szöveget két nyelven kellett elkészíteni. Ezt a problémát akkoriban fordítóiroda segítségével oldottuk meg" - emlékezett vissza a cég munkatársa, hozzátéve, hogy már két éve szlovák anyanyelvű szövegírókat is bevonnak a csapatukba. Érdekesség, hogy az induláskor szlovák ügyfeleik még nem voltak jelen.
"Tehát mi egyfajta adószlovákok voltunk. Szlovákiában dolgoztunk más helyi jogi személyeknek, viszont minden egyeztetést magyar nyelven folytattunk le."
Természetesen! Itt van egy egyedibb változat: - Kérlek, formáld meg a szöveget a saját stílusodban!
Ha belegondolunk, ebben rejlik a kiaknázatlan lehetőség számos magyarországi vállalkozó számára: Szlovákia déli régióiban javarészt magyar anyanyelvűeknek nyújthat szolgáltatást nyelvi akadály nélkül.
A pszichológusok és logopédusok helyzete különösen sajátos, mivel a páciensekkel való hatékony kommunikációhoz elengedhetetlen, hogy anyanyelvükön beszéljenek. A szakmai eredményesség szempontjából ez kulcsfontosságú. Sajnos, mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogy a magyar nyelvű szakemberekből komoly hiány mutatkozik, ami még inkább megnehezíti a helyzetet.
A másik lehetőség az, hogy a munkavégzés szempontjából a nyelv csupán másodlagos, közvetítő szerepet játszik. Például, ha egy lakatos, asztalos vagy vízvezetékszerelő áthozza a szakmáját Szlovákiába, gyakorlatilag lényegtelen, mennyire beszéli az államnyelvet. Amíg a feladatát szakszerűen végzi, biztosan keresni fogják - és a déli területeken valószínű, hogy magyar nyelven is meg fogják szólítani.
Jó példák lehetnek erre a már több városban is működő fogászati rendelők (RS, DS, KN Clinic), ahol magyarországi fogorvosok is dolgoznak. A térségben élő szlovákok sem bojkottálják őket, a magyar nemzetiségűek számára pedig még imponáló is lehet, hogy anyanyelvükön panaszolhatják el, melyik foguk fáj.
Mayer András tapasztalatai szerint a szlovák nyelv ismerete nélkül a kevésbé bonyolult feladatok elvégzése viszonylag könnyű, de egy bizonyos szint után a nyelvtanulás már elengedhetetlen.
Rövid időn belül világossá vált számomra, hogy a vállalkozásom hatékony irányítása érdekében elengedhetetlen, hogy átlássam a körülöttem zajló eseményeket.
„Ha marketingesként nem vagyok tisztában az óriásplakátokon megjelenő kommunikációs trendekkel, vagy ha nem tudom elemezni az ügyfelem konkurensének stratégiáját, mert a honlapja szlovák nyelven íródott” - meséli az önismereti utazásáról. 2020 közepe óta nyelvtanárhoz jár, és már olyan napok is akadnak, amikor szlovákul többet beszél, mint magyarul.
Mayer elmondása szerint a megbeszéléseinek kezdete szinte mindig hasonlóképpen zajlik: „Bocsánat, én külföldi vagyok, így valószínűleg lesznek nyelvtani hibáim.” A válaszok gyakran pozitívak: „Milyen szépen beszélsz szlovákul!” – szokták mondani, és elismerik, hogy nagyszerű dolog, hogy elsajátította a nyelvet. Bár verset írni nem tervez, az ügyeit zökkenőmentesen el tudja intézni.
Ha valaki azt olvassa, és arra a következtetésre jut, hogy Szlovákiában minden olyan egyszerű, mint a kolbászból készült kerítés, akkor érdemes átgondolnia a dolgot: a sikerhez nem csupán bátorságra van szükség, hanem elengedhetetlen a nyelvtudás is. A nyelv ismerete adja meg azokat a finom kis részleteket, amelyek nélkülözhetetlenek a helyi üzleti szokások megértéséhez. Ha pedig nem érzed magad elég magabiztosnak a nyelvet illetően, akkor érdemes egy megbízható helyi szakemberre, könyvelőre vagy marketingesre támaszkodni, akivel együttműködve biztos alapokra helyezheted a vállalkozásodat. Az önálló próbálkozás és a plusz energia befektetése mellett is elengedhetetlen egy stabil háttér, hogy tényleg sikerre vihesd a külföldi üzleti ötletedet.
A marketingszakértők véleménye szerint Szlovákia nem igazán népszerű célpont a vállalkozók körében, hiszen a helyi lakosok többsége inkább nyugatra, különösen Ausztriába és Németországba költözik. Ezt a megállapítást a statisztikák is alátámasztják. Továbbá, a magyarországi JeansDay Marketing által végzett kutatás rámutat arra, hogy még a szlovákiai határokon belül is a keleti régiókból a nyugati területek felé történik a legnagyobb elvándorlás. Az elvándorlás hátterében több ok áll: a bérek közötti jelentős eltérések, az ipari fejlesztések földrajzi eloszlása, valamint a lakhatási költségek variációi mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek a gazdaságilag kedvezőbb nyugati területek felé orientálódjanak.
A munkaerő Szlovákiába irányuló áramlását a sztereotípiák sajnos nem segítik elő.
Sokan úgy vélik, hogy Szlovákia varázsa csupán Pozsony, Kassa és a Tátra háromságában rejlik.
Mayer véleménye szerint Szlovákia szinte teljesen eltűnt a magyar vállalkozók látóköréből. Ennek ellenére egy ellentétes tendencia figyelhető meg: bár a munkafeltételek nem feltétlenül kedvezőbbek, a szlovákiai magyarok egyre inkább Magyarországon keresnek lehetőségeket, és vállalkozásokba fognak. Az AM Business vezetője ezt a jelenséget nyelvi tényezőkkel magyarázza.