A jövő autóinak féklámpája váratlan és izgalmas helyeket foglalhat el. Elképzelhető, hogy nem csupán a hagyományos helyeken, mint a hátsó lámpák, hanem akár a karosszéria más részein, vagy innovatív módon a szélvédőn is felbukkanhatnak. Ezzel nemcsak a já

Új szintre emelnék a közlekedésbiztonságot: kutatók szerint első féklámpákkal jelentősen csökkenthető lenne a balesetek száma az utakon.
Európában már közel három évtizede része a közlekedési tájéknak az autók harmadik féklámpája, hivatalos nevén Center High Mount Stop Lamp (CHMSL). Ez a biztonsági újítás 1986-ban az Egyesült Államokban indult hódító útjára, majd fokozatosan elterjedt világszerte. Biztosan ismeritek azt a lámpát, amely a jármű hátsó ablakának felső részén található, és fékezéskor élénk piros fénnyel figyelmezteti a mögöttünk haladókat.
A statisztikák szerint ez a kis változtatás több tízezer balesetet előzött meg bevezetése óta.
Osztrák tudósok véleménye szerint egy innovatív és merész megközelítés jelentősen csökkenthetné az autós ütközések gyakoriságát: mi lenne, ha a járművek elejére is féklámpát szerelnénk?
A jármű elejére szerelt féklámpák egyértelmű visszajelzést adnának a szemből érkezőknek vagy a keresztező forgalomnak. Így például kevesebb eséllyel fordulna elő, hogy valaki rosszul méri fel az érkező autó sebességét, hiszen jó előre látná, hogy az mikor kezdett el fékezni.
A grazi Műszaki Egyetem Járműbiztonsági Intézetének kutatói 200 valódi közlekedési balesetet elemeztek ki részletesen, és szimulációk segítségével vizsgálták, hogyan alakultak volna az események, ha az érintett autók elején is lett volna féklámpa.
A kutatás szerint a balesetek száma 7,5-17 százalékkal csökkenhetett volna, attól függően, mennyire gyorsan reagál a másik fél a féklámpa jelzésére.
Bár az extra fényforrás nem akadályozta volna meg teljesen az ütközéseket, a statisztikák szerint a balesetek körülbelül negyedében mérsékelte volna azok intenzitását. Ennek köszönhetően kevesebb vagy enyhébb sérülések következhettek volna be.
A szimulációk eredményei azt mutatják, hogy a sofőrök körülbelül egyharmadának nem lett volna lehetősége észlelni az első féklámpát. Ez a megállapítás új kérdéseket vetett fel a jövő járműveivel kapcsolatban: a kutatók szerint érdemes lenne fontolóra venni az oldalsó féklámpák bevezetését is, hogy még biztonságosabbá tegyék a közlekedést.
A tervezett technológia állítólag nem fog komolyabb műszaki nehézségeket okozni; az első és oldalsó féklámpák egyszerűen beépíthetők, ráadásul az autó esztétikáját sem befolyásolják hátrányosan. Legalábbis az osztrák mérnökök, akik a fejlesztésen dolgoznak, így vélik. Kíváncsian várjuk, hogy az autógyártók mit gondolnak erről a megoldásról.
A grazi kutatók egy korábbi, Szlovákiában végzett kísérletre is hivatkoznak, amely során 3072 autót szereltek fel első féklámpával és közel egy éven át gyűjtötték a tapasztalatokat. A vizsgálat nem közölt konkrét baleseti statisztikákat, de a vezetők túlnyomó többsége pozitív tapasztalatokról számolt be: a résztvevők 75 százaléka támogatta az első féklámpák bevezetését az új autókra.
A kérdés egyértelműen felmerül: vajon az első és oldalsó féklámpák újabb lépcsőfokot jelentenek a járműbiztonság fejlődésében? Te hogy látod ezt?