Tavaly ismét emelkedett a sörfogyasztás Magyarországon, ami jól tükrözi a helyi kultúra és a gasztronómiai élmények iránti növekvő érdeklődést.

A Covid-járvány időszakát idéző, 2023. évi 10 százalékos forgalomcsökkenés után 2024-ben 2,8 százalékkal, 5,55 millió hektoliterre nőtt az öt legnagyobb magyar sörgyártó belföldi forgalma - közölte Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.

A növekvő termelési költségek és a fokozódó nemzetközi verseny jelentős hatással voltak az export dinamikájára, amely tavaly drámai mértékben, a felére csökkent, mindössze 184 ezer hektoliterre. Az

A 2024-es évben a hazai sörgyártásban az öt legnagyobb gyártó teljesítménye 3,3%-os visszaesést mutatott, ami azt jelenti, hogy 33 ezer hektoliterrel kevesebb sört főztek, mint az évi ötmillió hektoliternyi cél.

Az igazgató kifejtette, hogy a hazai gyártás versenyképessége tavaly jelentős romlást mutatott, amit az import mennyiségének 20 százalékos növekedése is alátámaszt. 2024-ben ez a növekedés összesen 767 ezer hektoliter importot jelentett. A belföldi piacon a szuperprémium és prémium sörök aránya stabilizálódott, és ezek együttes forgalma 31,4 százalékra emelkedett, ami 1,742 millió hektolitert jelentett. A középkategóriás sörök is jól szerepeltek, 54 százalékos arányukkal 2,993 millió hektolitert tettek ki, míg az alsó kategóriás termékek részesedése tovább csökkent 2024-ben.

A legutolsó piaci szegmens csupán 7,1%-át tette ki az öt legnagyobb gyártó összes forgalmának tavaly, ami 396 ezer hektoliter eladást jelentett. Ezzel szemben az alkoholmentes és csökkentett alkoholtartalmú termékek forgalma 427 ezer hektoliterre nőtt, ami 8,1%-os részesedést képvisel a teljes piacon. Ennek a növekedésnek a motorja a színesítettek alkoholmentes sörök 24%-os forgalomnövekedése, amely mögött valószínűleg az egészségtudatos és felelősségteljes fogyasztás iránti fokozódó igény áll - fogalmazott Kántor Sándor.

A fenntarthatóság szempontjából a legelőnyösebb csomagolási forma a hordós kiszerelés, mely 2024-ben 394 ezer hektoliteres forgalmat produkált, ami 2,1%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezzel szemben a környezetbarát, újratölthető üvegcsomagolásban értékesített sörök volumene drámaian csökkent: a 2018-as szinthez viszonyítva mindössze a felét, csupán 725 ezer hektolitert ért el.

Tavaly jelentős növekedést mutatott a legnépszerűbb kiskereskedelmi csomagolás forgalma: a dobozos sör eladása elérte a 4 millió hektolitert, ezzel a teljes belföldi sörforgalom 72 százalékát tette ki. Az egyutas, nem újratölthető üveges sörök, amelyek általában prémium termékek csomagolásaként szolgálnak, 6,9 százalékos növekedést könyvelhettek el, összesen 239 ezer hektoliterre emelve eladásaikat. Ezzel szemben a gazdaságos PET-palackban értékesített sör mennyisége 5,5 százalékkal csökkent, és 281 ezer hektoliterre esett vissza.

A sörszövetség legfrissebb adatai szerint az öt legnagyobb sörgyártó költségvetési befizetései 2024 során 6,8%-kal emelkedtek, elérve ezzel a 95,9 milliárd forintot. Ez a növekedés jelentősen meghaladja a forgalom emelkedésének ütemét. Továbbá, a magyar sörgyártók 4,5 milliárd forinttal támogatták a hulladékgazdálkodási rendszer, a MOHU bevételeit, ami dobozonként körülbelül 10 forintot jelentett a sörök átlagos polcárának vonatkozásában 2024-ben.

A jövedéki adó 2024-ben 42,7 milliárd forintot, míg az áfa befizetések összesen 45,3 milliárd forintot tettek ki az öt legnagyobb gyártó részéről. Az iparági munkaerőpiac is kedvező tendenciát mutat, hiszen az öt legnagyobb hazai gyártó alkalmazottainak száma tovább emelkedett, és elérte a 1646 főt.

Related posts