A 2025-ös évben elérkezik az idő, amikor el kell búcsúznunk a dízel Audi modellektől. Az autóipar folyamatosan fejlődik, és a környezetvédelmi előírások mellett a fenntarthatóság is egyre fontosabb szerepet kap. Vajon itt az ideje, hogy a dízel motoros au

Az Audi magyarországi importőre a festői Balaton partján rendezte meg az új Q5 első hazai sajtós menetpróbáját, amely a híres Kékszalag vitorlásversenyhez is kapcsolódott. Néhány órányi autózás után, a Balaton-felvidék gyönyörű tájain, alaposan megvizsgáltuk egy szürke, TDI-motorral szerelt példányt. Felmerült a kérdés: vajon van-e még jövője ennek a járműnek az elvillamosodásra, hibridizációra és dízelmentes világra való átállás közepette?
Az új Audi Q5 megjelenése valóban figyelemfelkeltő: éles vonalak, szögletes formák, és azonnal érződik rajta a prémium minőség és a modernitás. Hosszabb és laposabb lett, mint elődje, de a változás mértéke nem túl drámai. A 4,72 méteres hosszúságával csupán négy centit nyújtott a korábbi modellhez képest, míg magassága másfél centivel csökkent, és szélessége is egy kis mértékben, mindössze hét milliméterrel nőtt. Talán a minimális arányeltérések miatt érzem úgy, de számomra az új Q5 határozottan sportosabb és dinamikusabb megjelenést sugall, mint a régi generáció. Ha az Audi-családban szeretnénk elhelyezni, az új Q5 18,6 centivel hosszabb a Q3-nál, ugyanakkor 35,5 centivel rövidebb az impozáns Q7-nél.
Már akkor Nagyon Fontos Személynek érzi magát az ember, amikor még csak sétál a kocsi felé a kulccsal (vagy a telefonján lévő digitális kulccsal) a zsebében. És nem azért, mert a tesztautót fel is matricázták egy ormótlan VIP Shuttle felirattal, mint a Kékszalag egyik menő kiszolgálóautóját. Ezért én kérek elnézést, de a történelmi hűség kedvéért nem radíroztattam le az MI-vel a képekről a matricát. (A rekordidőt hajózó, ráadásul az Audi által szponzorált győzteseknek pedig utólag is gratulálunk!)
Az új Q5 lenyűgöző hűtőmaszkja első pillantásra meglepett, hiszen a sportcsomagos bemutatóautón hiányzott a fém keret. Milyen Single Frame az, amelyik valójában nem is keretes? De aztán eszembe jutott, hogy a kocsi így is egy tüneményesen dögös megjelenést kölcsönöz a frontrészének. Bár talán nem a legbölcsebb döntés, hogy egy tenyérnyi, teljesen nyitott felületen védtelenül hagyják a hűtőt, hiszen így akár egy egész verébsereg is nekirepülhet, tompítás nélkül, közvetlenül a lamelláknak.
A gonoszság megtestesítője 2025-ben a TDI-nél balra elhelyezett, öblös dupla kipufogóvég. Szinte hallom, ahogy a méregzöld szívek összeszorulnak a gyilkos gázokat eregető, magamutogató nyílások láttán. De a magamfajta, benzin- és dízelkorszakban felnőtt autós veterán még mindig képes örülni egy ilyen őszinte, büszke kettős csővég látványának. Ez a megoldás erőt sugall és ígéretes élményekkel kecsegtet.
Profilból alul emelkednek, felül süllyednek a vonalak a far felé: álltában is dinamikus, sportos, erőteljes a dizájn és már így is kupés a forma. Szinte nem is érti az ember, miért kellett még csapottabb tetővel, ténylegesen kupé-SUV-ként (Sportback) is elkészíteni a harmadik generációs Q5-öt. (Dehogynem érti: a divat irracionális nyomása miatt.)
Az új Q5 felniméretei 17-től 21 inchig terjednek; a képeken látható autó a legnagyobb méretet választotta. Ez a méret igazán jól áll neki, viszont a földutakon és az úthibákon való közlekedés során a rettentően peres gumiknak megvan a maguk hátránya egy ilyen SUV-ban.