Trump a külföldön készült filmeket is adóztatni kívánja.

Donald Trump vasárnap bejelentette, hogy száz százalékos vámot vet ki az Egyesült Államokon kívül gyártott filmekre, mert szerinte az amerikai filmipar éppen "nagyon gyors halált hal". Ennek oka pedig az elnök szerint az, hogy más országok különféle kedvezményekkel csábítják magukhoz az amerikai filmeseket. "Ez más nemzetek összehangolt akciója, ezért nemzetbiztonsági fenyegetésnek számít. Ez ráadásul üzenetküldés és propaganda is" - írta Trump a Truth Social platformon.

A posztjában Trump kifejezte, hogy felhatalmazza az amerikai kormányzati szerveket, különösen a Kereskedelmi Minisztériumot, arra, hogy azonnal lépjenek a százszázalékos vám bevezetésének folyamatára minden olyan külföldön készült film esetében, amelyet az Egyesült Államok területére hoznak. Megfogalmazása szerint: "ISMÉT AZT AKARJUK, HOGY A FILMEKET AMERIKÁBAN KÉSZÍTSÉK!" A kereskedelmi miniszter, Howard Lutnick az X közösségi oldalon reagált, kijelentve: "Rajta vagyunk." Jelenleg azonban sem Lutnick, sem Trump nem tárták fel, milyen konkrét lépéseket terveznek a vámok bevezetésével kapcsolatban.

A film- és tévégyártás jelenléte Hollywoodban az utóbbi években folyamatosan csökkent. A produkciós csapatok egyre inkább olyan helyszínek felé fordulnak, ahol adókedvezmények révén gazdaságosabbá válik a forgatás – például Magyarországon. A stábtagok abban bíztak, hogy az írók és színészek 2023-as sztrájkja után fellendülés várható Los Angelesben, ám a legfrissebb statisztikák szerint csak mérsékelt növekedés tapasztalható. Az idei januári Los Angeles-i erdőtüzek tovább fokozzák az aggodalmakat, hogy a producerek más városokban keresnek lehetőségeket, és a háttérmunkások inkább elhagyják a várost, semmint újjáépítsék életüket ott.

A FilmLA legfrissebb statisztikái szerint az utóbbi tíz év során Los Angelesben közel 40%-kal csökkent a film- és tévégyártás mértéke. Ezzel párhuzamosan világszerte a kormányok egyre bőkezűbb adókedvezményekkel és visszatérítésekkel igyekeznek vonzóbbá tenni saját területeiket a produkciók számára, hogy nagyobb részesedést nyerjenek a 2025-re várhatóan 248 milliárd dolláros globális tartalomgyártási piacon.

Related posts