Trump nem tett lépéseket a Magyarországot sújtó legnehezebb vámok eltörlése érdekében.

Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, ideiglenesen leállította az új vámintézkedések többségét, azonban egy 10%-os alapvámot továbbra is érvényben hagyott minden kereskedelmi partner számára, míg Kínával szemben továbbra is szigorúbb intézkedések érvényesek. Az iparágak, különösen az autó- és acélipar számára bevezetett pótlólagos terhek jelentős gazdasági bizonytalanságot generálnak globális szinten. Az Európai Unió reagálásra készül, és Magyarország, a német autóiparon keresztül, közvetve az egyik legnagyobb vesztese lehet a folyamatban lévő vámháborús feszültségeknek.

Donald Trump amerikai elnök ideiglenesen felfüggesztette az egy hete bejelentett széles körű viszonossági vámintézkedések alkalmazását - Kína kivételével -, ám a világ összes kereskedelmi partnere számára érvényben hagyott egy 10%-os alapvámot. Ez az április 5-én életbe lépett általános tarifa, valamint az egyes ágazatokra vonatkozó további díjak részei annak a vámcsomagnak, amelyet Trump múlt héten jelentett be.

Bár számos ország ideiglenes mentességet élvez a legsúlyosabb, 11-50%-os vámok alól, az Egyesült Államok továbbra is erőteljes kereskedelmi nyomást gyakorol a partnereire, különösen Kína irányába.

Kínával szemben Trump nemcsak fenntartotta, Peking válaszlépéseit miatt április 9-én 125%-ra emelte a vámokat, így az amerikai-kínai kereskedelmi háború tovább éleződött. A két ország kölcsönösen emelte egymás importtermékeinek árát, ezzel gyakorlatilag megduplázva az érintett termékek költségeit. Az amerikai vámháború tehát lényegében minden partnerrel enyhült, kivéve Pekinget, amellyel szemben Washington egyre keményebb gazdasági eszközökhöz nyúl.

Eközben viszont iparág is szenved a még hatályban lévő célzott vámoktól.

A március 12-én bevezetett 25%-os acél- és alumíniumvámok továbbra is érvényesek, ami közvetetten olyan termékek fogyasztói árait is befolyásolja az Egyesült Államokban, mint a háztartási edények, bútorok vagy sporteszközök.

Az Európai Unió a legújabb intézkedései keretében szerdán bejelentette, hogy válaszlépéseket tesz. A döntés értelmében különvámokat fognak bevezetni olyan termékekre, amelyek főként a Republikánus Párt politikai bázisából származnak, mint például az áfonya és a narancslé. A vámtarifa kiterjed majd május 16-tól acél-, hús- és műanyagtermékekre is, beleértve a polietilént és a fehércsokoládét is. Végül, a harmadik szakasz, amely december 1-jén lép életbe, a mezőgazdaság szempontjából kulcsfontosságú termékeket célozza meg, többek között a szójababot és a mandulát.

Április 2. óta a gépjárművek és alkatrészeik 25%-os vámterhe alatt állnak, kivéve azokat, amelyek az USMCA kereskedelmi megállapodás előírásainak megfelelnek. Fontos azonban megjegyezni, hogy ezekre a termékekre is későbbiekben adózási kötelezettségek vonatkozhatnak, amennyiben nem amerikai forrásból származó alkatrészeket tartalmaznak.

Ez a legnagyobb teher, amely Magyarországra nehezedik, hiszen a német autógyártók révén, közvetetten az akkumulátoripar is hatással van a hazai gyártókra.

Korábban a bécsi WiiW kutatóintézet becslése szerint Magyarország a második legnagyobb veszteséget szenvedi el Szlovákia után az autóipari vámok következtében, ezzel pedig a globális rangsorban a hatodik legnagyobb csapást éli meg.

Trump kedden bejelentette, hogy a gyógyszeriparra is "jelentős" vámokat tervez. A gyógyszeripari cégek részvényei már a 10%-os alapvám bevezetése után is estek, különösen azoké, amelyek Európából, Japánból vagy Kínából importálnak. A bizonytalanság, a megnövekedett költségek és a hosszú távú kockázatok együttesen továbbra is súlyos gazdasági fékező hatást jelentenek, még akkor is, ha a teljes vámtarifarendszert most részben felfüggesztették.

A vámháború tehát nem zárult le, csupán egy fronton hirdette meg Donald Trump a tűzszünetet. Az amerikai elnök bejelentette, hogy a következő 90 nap során folyamatos egyeztetéseket folytatnak kereskedelmi partnereikkel. Ez azt jelenti, hogy elképzelhető, hogy Kína vagy az Európai Unió elérhet megállapodást az acél- és alumíniumipart, valamint az autóipari exportot érintő további terhek kapcsán.

Related posts