Vitézy Dávid: A mini-Dubaj koncepciója gyökeresen átalakítaná Budapest városképét és jogi kereteit.

Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője izgalmas interjút adott a KözBeszéd című talkshow-ban. Az adás során nemcsak a Rákosrendező ügyének részleteire tért ki, hanem a fővárosi tömegközlekedés aktuális helyzetét is elemezte, valamint az előző évi önkormányzati választások tanulságait is megosztotta. Vitézy kiemelte, hogy a mini-Dubaj-projekt kapcsán fontos, hogy ne ragaszkodjunk a mindenáron való építkezéshez, hiszen sok kérdés még megválaszolatlan. Különösen hangsúlyozta a MÁV és a BKK működésének problémáit, de nem zárta ki, hogy 2029-ben újra megmérettetné magát a főpolgármesteri posztért.
Péntek este 19 órakor a kormánypárti KözTér Youtube-csatorna talkshow-jában Kurucz Dániel vendége Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom elnöke volt.
A politikus az interjúban részletesen beszélt a Rákosrendező területére épülő mini-Dubaj-projektről, amelyet élesen kritizált. A nemrég aláírt szerződés szerint az arab befektetők akár ötszáz méteres toronyházat építhetnének, amely magasabb lenne a János-hegynél. A korábbi főpolgármester-jelölt szerint a megállapodás precedens nélküli módon garantálná, hogy minden magyar jogszabályt a beruházó érdekei alapján módosítanának.
Rákosrendező Budapest legnagyobb egybefüggő rozsdaövezete, ahova korábban lakónegyed és park építését tervezték. Kármentesítése azonban elérné a 25-30 milliárd forintot. Vitézy Dávid szerint azonban 90 méternél magasabb épületek nem illenek a városképbe, helyette Bécs példáját kellene követni a rozsdaövezetek fejlesztésében.
A politikus a terület politikai hátterére is utalt, hiszen a Fővárosi Közgyűlésen döntöttek arról, hogy Budapest él elővásárlási jogával. Emiatt együttműködik a főpolgármesterrel, Karácsony Gergellyel, ugyanakkor azt is megemlítette, hogy jelentős ellentétek feszülnek közöttük. Kitért az építési és közlekedési miniszterrel, Lázár Jánossal való kapcsolatára, akinek a projekthez kötődő kommunikációját élesen kritizálta.
Amennyiben a főváros képes érvényesíteni elővásárlási jogát, onnantól Karácsony Gergelynek közösen kell vállalnia a felelősséget a fejlesztés elindításáért. Vitézy szavaival élve, ehhez elengedhetetlen egy energikusabb és ambiciózusabb városvezetés, amely képes nagyobb sebességgel haladni a tervek megvalósítása felé.
Rákosrendező ügye nem visszafordíthatatlan, és a terület fejlesztésének végkimenetele nem az lesz, ami Szerbiában
Vitézy Dávid elismerte, hogy a Rákosrendezőn történt fejlesztések sokszínűsége fontos, de hangsúlyozta, hogy nem tekinti önmagában értéknek, ha csupán azért épül bármi, mert szükség van rá. Szerinte lényeges, hogy a projektek valóban összhangban legyenek a környezettel és a helyi igényekkel. Állítása szerint...
Vitézy véleménye alapján a szerződés nem tartalmaz olyan kitételeket, amelyek garanciát nyújtanának arra, hogy az arab felek automatikusan elvégzik a terület takarítását és a helyszín rekultiválását.
Az interjú során a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) állapotára is kitért, hangsúlyozva, hogy a vállalat 2010-es megalapítása igencsak startupszerűen zajlott, ami jelentős mértékben hozzájárult a fővárosi közlekedés színvonalának emelkedéséhez. Ugyanakkor kifejtette, hogy Budapesten elengedhetetlen lenne további vasúti alagutak kiépítése. A Magyar Államvasutak helyzetét is éles bírálat alá vonta, rámutatva arra, hogy a kormány az autópálya-fejlesztések helyett a vasúti infrastruktúra fejlesztésére is fordíthatna forrásokat.
Vitézy Dávid a 2024-es önkormányzati választások kapcsán kifejtette, hogy Szentkirályi Alexandra visszalépéséről nem folyt előzetes egyeztetés. A beszélgetés során elmondta, hogy mindössze egy alkalommal találkozott személyesen Magyar Péterrel. Bár az előző évi választási kudarc még élénken él benne, nem zárja ki annak lehetőségét, hogy 2029-ben újra ringbe száll a főpolgármesteri címért. A Podmaniczky Mozgalmat pedig elsősorban olyan helyi közösségi szervezetként jellemezte, amely a lokálpatriotizmust helyezi a középpontba.
A politikust különböző témákban faggatták, beleértve gyermekkorának emlékeit, a politikai elithez fűződő viszonyát, a körülötte keringő mítoszokat, valamint a családi összefonódásokat. Szó esett arról is, hogy vajon megérte-e a 4-es metró megépítése csupán egy percnyi nyereségért. Az interjú során kiderült, hogy a képviselő továbbra is aktívan részt vesz a főváros politikai életében, és mind a kormány, mind a Fővárosi Közgyűlés döntéseit szakmai szemszögből bírálja.