Francia extravagancia: Párizs szívében felfedeztük a lenyűgöző Renault 5 Turbo 3E-t, amely igazi autólegendaként ragyog a város utcáin.
Élőben még lenyűgözőbb látványt nyújt a hátsókerék-hajtású, bivalyerős Renault 5 Turbo 3E, amely valóban sokkoló megjelenésével azonnal magára vonja a figyelmet.
A legendás Peugeot 205 T16 Evolution mellett egy másik apró francia méregzsák is képviseltette magát a 80-as évek közepén megrendezett ralifutamokon. Ez pedig nem volt más, mint a B-csoportos Renault 5 Maxi Turbo, melyből a homologizációs előírások miatt utcai autókat is kellett készíteni.
Hat év leforgása alatt összesen 4987 darab R5 Turbo készült, amiből 1820 a Turbo 1, míg 3167 a Turbo 2 változat. A megmaradt példányok ma már 30-50 millió forintos áron kelnek el, amikor új gazdára találnak.
A Renault nemrégiben egy friss, modern köntösbe öltöztette legendás modelljét, a 5 Turbo 3E prototípust. E különleges járművekkel a francia gyártó párizsi zászlóshajójában merülhettünk el, ahol testközelből tapasztalhattuk meg a retro és a jövő technológiájának izgalmas találkozását.
A koncepcióautóban nincs egyetlen turbófeltöltő sem, hiszen most egy helyben zéró emissziós villanyautóval van dolgunk, ami igazi újdonság a piacon.
A hátsó kerekeket külön-külön villanymotorok mozgatják, amelyek összesített teljesítménye eléri a lenyűgöző 380 lóerőt, és ehhez egy figyelemreméltó, 700 Nm-es nyomaték is társul, ami nem éppen hétköznapi teljesítmény.
A 19 colos első, illetve 20 colos hátsó kerekekkel szerelt apróság 1,5 tonnát nyom a mérlegen, 3,5 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100-ra és a végsebessége 200 km/h.
A 42 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor súlya 520 kilogramm, és lenyűgöző módon akár mindössze 2 óra alatt teljesen feltölthető.
Az R5 Turbo 3E prototípus szélesebb, mint a legendás Turbo 2, mégpedig 25 centiméterrel.
A jármű, melynek méretei 2,02 méter szélességet, 4 méter hosszúságot és 1,32 méter magasságot ölelnek fel, különleges drift üzemmódot is tartalmaz. A hátsó kerekei 265 milliméter szélességgel rendelkeznek, ami hozzájárul a dinamikus vezetési élményhez.
Az általunk megörökített példány sajnos nem elérhető vásárlásra, viszont a típus egy visszafogottabb, ámde újabb verziója már rendelkezésre áll.
A közúti közlekedésre tervezett R5 Turbo 3E ára eléri a lenyűgöző 60 millió forintot, és pletykák szerint az 1980 példányos limitált szériából egyetlen egy példány egy magyar garázsban fog landolni.
Ez a kis méregzsák, amely mindössze 1490 kilogrammot nyom, brutális 555 lóerővel rendelkezik, és ezzel szinte az aszfaltba tapossa a hátsó gumikat. Álló helyzetből 100 km/h sebességre mindössze 3,5 másodperc alatt katapultál, és a gyorsulása egészen 270 km/h-ig tart, ahol aztán megáll a száguldás.
A mintegy 400 kilométeres hatótávolságot biztosító 70 kWh-s akkumulátor maximum 350 kW-tal tölthető, és egy 15-80 százalékos procedúra akár 15 perc alatt letudható.
Az ígéretek szerint az első példányokat 2027-ben vehetik majd át a megrendelők. Aki nem szeretne ilyen sokat várni, annak ott a maximum 150 lóerőre képes "polgári" új R5 normál sportmodelljeként jegyzett Alpine A290.
Az általunk tesztelt versenypályán alaposan megizzasztott A290 modell 180 lóerő teljesítménnyel 16,5 millió forinttól kezdődik, míg a 220 lóerős csúcsverzió ára 19,5 millió forintra rúg.
Az autó 0-tól 100 km/h-ra mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsul fel, elérve a 170 km/h sebességet, míg a hatótávolsága körülbelül 380 kilométer.
Itt találhatóak a további fotók a Párizsban bemutatott R5 Turbo 3E prototípusról:



